Češi letos utratí za dárky víc než loni, tvrdí průzkum

Praha – Za vánoční dárky chtějí Češi letos utratit více peněz než v předchozích dvou letech, kdy tyto výdaje kvůli hospodářské krizi omezili. Každý Čech by měl podle průzkumu společnosti Unilever investovat do vánočních dárků 3 578 korun. Více než třetina lidí se také chystá pořídit některé dárky až po svátcích, a využít tak sezonní výprodeje.

Petr Hantych ze společnosti Unilever dnes řekl, že průměrné plánované výdaje za vánoční dárky na osobu v letošním průzkumu vzrostly z loňských 3 233 korun na 3 578 korun. „V letošním roce můžeme prostřednictvím výzkumu opět sledovat návrat do normálu, respektive Češi zase chystají utratit o něco více než v loňském roce. Přibližují se tím k částce z roku 2008,“ uvedl Hantych.

Vliv ekonomické krize na vánoční útraty byl podle Hantycha patrný v letech 2009 a 2010. Zatímco v roce 2008 průměrné plánované výdaje za vánoční dárky na osobu činily 3 667 korun, tak o rok později výrazně klesly na 3 106 korun a loni se mírně zvýšily na 3 233 korun.

Zhruba 54 procent účastníků průzkumu přiznalo, že nyní ještě nemá koupeny žádné vánoční dárky. Pětina lidí zatím pořídila jen málo dárků a zhruba stejné množství Čechů má doma část dárků. Většinu vánočních dárků už koupila pouze čtyři procenta lidí.

36 procent Čechů nakoupí část dárků až po Vánocích

Všechny dárky nakupuje před Vánocemi 64 procent lidí a 36 procent Čechů aspoň některé dárky pořídí až po svátcích. Motivem jsou podle Hantycha nejen povánoční výprodeje, ale také větší klid při výběru či možnost si dárek vyzkoušet. Po vánočních svátcích proto lidé nakupují hlavně oblečení, obuv, elektroniku, sportovní potřeby či domácí spotřebiče. Takový přístup ale nesou nelibě obchodníci.

Vzrůstajícím trendem je podle Unileveru také pořizování dárkových poukázek. Až 30 procent lidí tak běhání po nákupních centrech vymění za koupi kuponu na zážitek nebo oblečení.

Chudí a bohatí?
Stále větší rozdíly mezi rodinami s vyššími a nižšími příjmy budou patrné i o letošních svátcích, což potvrzuje i regionální manažer Unileveru Petr Hantych. „Rozdíly se bohužel zvětšují. Když vezmete takovou skupinu 15 procent nejbohatších, tak tam se částky dosahují až patnácti tisíc korun a rostou zhruba o třicet procent každý rok. Naopak u těch chudších výdaje stagnují kolem nějakých čtyř, pěti tisíc,“ uvedl Hantych.