Svatomartinské víno dnes teče proudem

Praha/Brno – V mnoha českých městech se dnes přesně v jedenáct hodin symbolicky otevřely první lahve letošních Svatomartinských vín. Tato značka láká stále více výrobců. Vinařský fond odhaduje, že letos česká produkce dosáhne asi dvou milionů lahví, loni to bylo 1,6 milionu. Do obchodů míří celkem 365 vzorků. Letos za Svatomartinská vína Češi utratí přes 150 milionů korun. Mladý mok přitom výrobci začali opravdu masivně propagovat teprve před šesti lety.

V letošní nabídce bílých Svatomartinských vín, která v sudech zrála jen 50 dní, bude nejvíce zastoupená odrůda Müller Thurgau s 96 druhy vín. U dalších bílých odrůd Veltlínského červeného raného je to 23 a u Muškátu moravského 43 druhů. Svatovavřinecké vévodí růžovým vínům s 80 víny, zatímco u červených Svatovavřineckých budeme vybírat z 37. Modrý Portugal naopak dominuje mezi červenými s 62 víny a nabídku doplňuje Modrý Portugal rosé se 17 víny a sedm vín bude cuvée, neboli směs více odrůd.

Právo používat značku Svatomartinské letos získalo 365 vzorků. Zájem vinařů o Svatomartinské v posledních letech roste. Letos jejich počet stoupl o čtvrtinu na 125. Vinařský fond však upozorňuje na to, že někteří prodejci čas od času nabízejí jako Svatomartinská i vína, která nedosahují požadované kvality. Spotřebitelé poznají pravé Svatomartinské víno podle loga v podobě Martina na koni na etiketě a jednotné záklopky s nápisem Svatomartinské 2011 na hrdle.

Svatomartinské víno
Zdroj: ČT24/svatomartinskevino.cz

Vinařům se povedlo vytvořit tradici spojenou se svatým Martinem, a přestože před pár lety ještě neexistovala, Češi na ni slyší. „Beaujolais nastoupilo s touto tradicí v Česku jako první, ale myslím si, že už teď jej Svatomartinská vína v zájmu předčí,“ uvádí ředitel Vinařského institutu Petr Psotka.

Eva Svobodová, sommeliérka řetězce Tesco 

„Naše domácí tradice postupně překonává tradici dováženého Beaujolais nouveaux. Loni se v našich obchodech prodalo o 70 procent více Svatomartinského než Beaujolais nouveaux.“

Svatomartinské jako dobrý marketingový tah

Cena vína se pohybuje mezi 70 až 100 korunami a zájem Čechů o Svatomartinské se dá přičítat i dobrému marketingu. „Je to výborný marketingový tah. Výrobci vína se vlastně snaží přivést zákazníka dopředu k procesu výroby,“ vysvětluje reklamní expert z firmy Konektor Petr Rydl. Letos poprvé budou mít mladé víno na palubě i České aerolinie a své zásoby po zkušenostech z předchozích let rozšířily i obchodní řetězce.

Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Značku mohou využít všichni vinaři registrovaní v České republice. Jejich vzorky musely projít odborným hodnocením.

Svatomartinské hody v Praze a Brně

V Praze Svatomartinská vína ovládnou náměstí Jiřího z Poděbrad stylově na Vinohradech ve spojitosti s tradiční pečenou husou.

V Brně dnes první lahev přinesl průvod z katedrály na Petrově na náměstí Svobody. Vinařský fond zde uspořádal ochutnávku zhruba stovky vzorků. Na Svatomartinský košt navíc navážou Svatomartinské hody, na nichž si budou lidé moci za zvýhodněnou cenu vychutnávat ve vybraných restauracích v Brně speciality připravené ke Svatomartinským vínům.

Svatomartinské je letos i pivo

Milovníci piva pak mohou ode dneška ochutnat speciální Svatomartinské pivo, které letos poprvé vyrobil pivovar Velké Březno. Jedná se o třináctistupňové světlé pivo, které sládci vařili klasickým dvourmutovým způsobem v měděné varně. Celkem 400 hektolitrů se dnes objevilo na čepu v restauracích v Čechách i na Moravě. „Pro dosažení jedinečné výrazné chuti jsme použili vyšší dávku chmelení. Lahodný speciál je tak podbarvený extra hořkým podtónem,“ vysvětlil Petr Hauskrecht, vrchní sládek pivovaru.

Jiří Mikeš, katedra obchodního podnikání a komerčních komunikací, VŠE v Praze

 "Myslím si, že je to (Svatomartinské pivo) omyl a ti, kteří jej vyrábějí, by to měli nechat na vinařích a vymyslet si něco nového."