Suzuki se nelíbí spolupráce s Volkswagenen, chce zpět své akcie

Tokio - Japonská automobilka Suzuki Motor plánuje do roka odkoupit až 20 procent vlastních akcií, které v současnosti drží její německý partner Volkswagen. Spolupráce obou firem trvá zhruba dva roky, ovšem Japoncům se obchodní vztah nelíbí a kooperaci chtějí ukončit. Němci se prý k Suzuki nechovají jako k rovnocennému partnerovi.

V tuto chvíli však není jasné, jestli se japonskému podniku záměr podaří. Volkswagen totiž akcie nemusí uvolnit. V takovém případě by Japonci museli začít s Volkswagenem vyjednávat. Volkswagen drží asi 19,9 procenta akcií Suzuki, které koupil v roce 2009 za zhruba 1,7 miliardy eur (zhruba 43,5 miliardy korun). Podle agentury Reuters si Němci prostřednictvím Suzuki chtěli upevnit pozice na indickém trhu malých automobilů.

Během září Volkswagen nařkl svého japonského partnera z porušování dohody a současně mu dal několik týdnů na to, aby sjednal nápravu. Suzuki následně uvedla, že chce spolupráci s Volkswagenem ukončit, což ale Němci odmítli. Suzuki je proto vyzvala, aby odvolali tvrzení, že Suzuki zmíněnou smlouvu o spolupráci porušuje.

K vyostření sporu došlo v říjnu, kdy naopak Suzuki obvinila německého partnera, že mu neumožnil přístup k hybridním technologiím, ač podle smlouvy měly obě firmy uvedené technologie sdílet. Suzuki prý šla do partnerství hlavně kvůli těmto technologiím, které si nemohla dovolit vyvíjet sama. Aliance s Volkswagenem ale prý Japoncům prakticky nic nepřinesla.

Automobilka Volkswagen
Zdroj: ISIFA/Getty Images
Autor: Sean Gallup

Obě automobilky si nevychází příliš vstříc

Naopak Volkswagenu podle portfoliomanažera Pioneer Investments Petra Zajíce vadilo, když japonská automobilka nakoupila motory od Fiatu, což Volkswagen bral jako porušení vzájemné smlouvy. Společný projekt automobilek se navíc od začátku nevyvíjel příliš dobře. Nedošlo ke vzniku jediného společného projektu ani produkce, dodal Zajíc.

Současně díky zaměření Volkswagenu na čínský trh, který je pro Suzuki poměrně významný, začaly společnosti vnímat jedna druhou jako konkurenta, což byl rovněž jeden z důvodů, proč spolupráce nezačala vůbec fungovat, míní Zajíc.

Petr Zajíc, portfoliomanažer, Pioneer Investments:

„Největším a nejkřiklavějším příkladem nepovedené spolupráce v automobilovém průmyslu, kde to nebyla čistě spolupráce, ale v podstatě fúze dvou automobilek, byla fúze Daimleru a Chrysleru. Zde to skončilo oddělením těchto dvou automobilek, kterým se vůbec nepodařilo spolupracovat a využít synergií.“


Spolupráce automobilek může být pro všechny strany výhodná

Na automobilovém trhu se však objevují i partnerství, která fungují docela dobře. „Nejlepším příkladem je spojenectví Renaultu a Nissanu, což podle mě byl jeden z důvodů, právě proč Volkswagen hledal partnera v Japonsku a chtěl začít spolupracovat právě se Suzuki. Spolupráce Renaultu a Nissanu funguje už několik let a je velice úspěšná,“ dodal Zajíc.

V případě japonských firem ale moc partnerství nevidíme, jak dokládá Zajíc: „Japonské firmy jsou poměrně “hrdé„ a do partnerství zejména s Evropany nebo Američany vstupují velice ojediněle. Je to určitý střet kultur, který je pochopitelný. Myslím si, že právě případ Nissan a Renault je spíš hodně výjimečný, ale jinak si japonské firmy spíše drží poměrně významnou nezávislost a do partnerství moc nevstupují.“