Andělští investoři: Důležitý zdroj peněz pro nadějné firmy

Praha – Jste začínající firma, která hodlá podnikat v zajímavém a perspektivním odvětví? Máte co nabídnout, ale nemáte dost finančních prostředků? Poohlédněte se po andělských investorech. Jsou to obvykle lidé, kteří měli úspěšnou firmu, na jejím prodeji vydělali hodně peněz a jsou ochotni se zainteresovat určitou jejich částí ve vašem byznysu – pokud je ovšem zaujmete.

Jak se stát investorským andělem a od čeho je název odvozen

Přívlastek andělský si tyto osoby vysloužily z důvodu, že jsou ochotny vám půjčit peníze, které by vám nikdo jiný nedal. Andělem se může stát kdokoli: podnikatel, právník, auditor, poradce. Je k tomu potřeba jediné, vydělat hodně peněz a ochota je investovat dál, do projektů jiných lidí.

Nutnost poskytnutí finančních injekcí se týká především tzv. startupů, menších firem nebo nadějných projektů, které nejsou schopny si samy sehnat dostatek financí. Pokud peníze potřebujeme, musíme vědět, na koho se obrátit a kdo nám kolik může nabídnout:

  • Rodina – do 100 tisíc dolarů
  • Andělský investor – 100 tisíc až milion dolarů
  • Rizikový kapitál – jeden až deset milionů

Jak to vypadá s „anděly“ v Česku

Andělské investování a rizikový kapitál už v Česku nějaký ten pátek fungují, právě teď přichází jejich čas. Důvodem je už více než dvacetiletá zkušenost s volným trhem a hlavně zrod vrstvy podnikatelů a manažerů, kteří už mají vyděláno a chtějí investovat do nadějných firem a projektů.

„Na jednu stranu je určitě možné říct, že kapitálu ve smyslu objemu peněz je tady hodně, tady jde spíš o to, že tady není tolik těch investorů, kteří umí investovat do projektů jiných lidí. Investovat do projektů jiných lidí je trochu specifické,“ tvrdí jeden z andělů: Ondřej Bartoš, šéf společnosti Credo Ventures.

Jak se rodí nadějné firmy

0„Nadějné firmy se nejčastěji rodí na dvou místech. Buď je zakládají lidé, kteří odešli z velké společnosti, kde jejich nápady odmítli, a tak začnou něco svého, anebo jsou to vystudovaní vysokoškoláci, kteří třeba už na škole začali budovat něco vlastního,“ říká Don Dodge, Developer Advocate Googlu.


Pokud váš projekt zaujme

Pokud máte štěstí a váš projekt je pro investora zajímavý, peníze, které do vás hodlá investovat, by měly být ta méně podstatná část. To, co je důležité, je, že váš investor se stane vaším partnerem. Nezbytné jsou kontakty, které vám může poskytnout. Doporučení ostatním investorům, která jsou důležitá k tomu, abyste svůj projekt mohli rozjet ve velkém.

Zadarmo ani slepice nehrabe

Investor vám nepomůže jen tak. Něco za to bude chtít. To něco je obvykle podíl ve firmě. Ten se obvykle pohybuje od 30 do 50 procent. Konkrétní výše závisí především na rizikovosti investice a jistoty návratnosti.

Pedagogická půda je pro investory atraktivní

Martin Rehák a jeho kolegové z pražské ČVUT od roku 2000 pracovali v tamních laboratořích na algoritmu pro detekci průniků do počítačové sítě. V roce 2009 začali budovat novou firmu, Cognitive Security (CS). Během dvou let si firma získala první zákazníky a svůj produkt začala prodávat. Teď se ale dostala do fáze, kdy potřebuje vybudovat ze studentského startupu běžně fungující obchodní společnost globálních rozměrů.

Ondřej Bartoš a Martin Rehák
Ondřej Bartoš a Martin Rehák
Více fotek
  • Ondřej Bartoš a Martin Rehák zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3061/306074.jpg
  • Martin Rehák zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3061/306075.jpg
  • Firma Cognitive Security zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/31/3061/306076.jpg

!Zaujali nás v zásadě asi třemi věcmi: zaujali nás technologií, která je opravdu špičková ve světovém měřítku, zaujali nás zajímavostí trhu, který považujeme za mimořádně potenciální, a v neposlední řadě nás zaujal ten tým lidí, který za Martinem Rehákem stojí," říká Bartoš, který do CS vložil milion euro.

Na co se investor při hledání vhodné firmy soustředí

  • Má firma / team zkušenosti
  • Rozumí trhu, na který chtějí vstoupit
  • Produkt a technologie
  • Výhody a konkurence

Pro nás je nejdůležitější osobnost podnikatele, protože to jsou firmy, které nemají velké tržby, jsou rok dva na trhu. Jsou to firmy, které na podnikateli závisí, (…) jaké povahové vlastnosti podnikatel má, jak si s ním rozumíme a co má za sebou, tvrdí Martin Chlouba ze společnosti 7i Advisors.