Čeští skláři si polepší, o sklo má zájem Východ i Amerika

Praha – Skláři našli cestu z krize, která vede na vzdálenější trhy mimo Evropskou unii, tedy do Asie, Ameriky nebo na Blízký východ, kde zájem o české sklo výrazně roste. Po čtyřech letech propadů se tak sklářům letos zřejmě podaří vývoj zvrátit a poprvé od roku 2007 odvětví poroste.

České sklo v cizině neztratilo ani během krize dobré jméno. Právě naopak. Třeba pro Japonský trh se český design nemusí ani upravovat. „Mimořádný zájem je v teritoriích, kde je je upřednostňována rodina, dražší sklo si považují. Dnes jsou to země, kde jsou peníze, kde není krize, třeba Blízký východ nebo Čína,“ prohlásil Jaroslav Seifert, ředitel Crystal Bohemia.

Polovina českých výrobků míří za hranice

Do zahraničí míří víc než polovina toho, co tuzemské firmy vyrobí. Letos to bylo zboží za víc než 36 miliard korun. Z toho ale nemohou těžit všichni. Třeba výrobci skleněných obalů si od příštího roku žádné zlepšení neslibují. „Naše sklo zabírá velký objem a málo váží, to znamená exportování do velkých vzdáleností by zvyšovalo neúměrně a neúnosně náklady,“ řekl Svatopluk Kudláč, ředitel řízení jakosti ve Vetropacku.

Skláři prošli v posledních letech těžkou krizí. Od roku 2005 se počet zaměstnanců sklářských firem snížil skoro o polovinu. Dnes pro ně pracuje přibližně 19 tisíc lidí. Úspěchy v zahraničí teď ale přinášejí i nová pracovní místa a sklářské firmy už začaly znovu nabírat. „Naším hlavním problémem je nedostatek kvalifikovaných lidí,“ poznamenal Seifert.

Výrobou a zpracovním skla se v Česku zabývá 132 firem, dalších 38 podniků produkuje užitkový, sanitární a technický porcelán a keramiku.