Telefónica musí zaplatit nejvyšší pokutu v historii

Brno - Telefónica O2 neuspěla u Ústavního soudu se svou stížností proti pokutě 205 milionů, kterou Český Telecom (dnes Telefónica O2) dostal v roce 2005 od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) za zneužití dominance na trhu. Pokutu už v minulosti potvrdil Krajský soud v Brně a Nejvyšší správní soud. Jedná se o jednu z nejvyšších sankcí, kterou kdy ÚOHS jedné firmě uložil.

Český Telecom nabízel od roku 2002 tarify s kredity hovorného nebo s volnými minutami. Podle antimonopolního úřadu tak ale bránil svým zákazníkům přejít ke konkurenci. Zákazníci museli platit paušální poplatek, i když užívali služby alternativního operátora. Když k němu dostali volné minuty, nechtěli o ně přijít a alternativní operátory nevyužívali. Kritizované tarify Český Telecom na jaře 2005 zrušil.  

Telefónica se v minulosti bránila tím, že Český Telecom vždy nabízel tarif, který žádné volné minuty v rámci měsíčního paušálu neobsahoval. Uváděla také, že ceny služeb reguloval Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Potvrdil to i antimonopolní úřad, poukázal však na to, že ČTÚ určoval maximální ceny jen u některých tarifových balíčků. Ty, kterými firma údajně porušila zákon, prý mezi nimi nejsou. 

O2 Telefonica
Zdroj: Vojtěch Rejl/V.Rejl

Podle dřívějších vyjádření společnosti nemělo správní řízení ÚOHS vůbec zahájit. Týkalo se totiž stejného problému, kterým se již úřad v minulosti zabýval. Původní řízení ale ÚOHS zastavil. Podle firmy to znamenalo, že důvod, proč úřad správní řízení zahájil, pominul. Úřad ale namítl, že řízení tehdy zastavil jen z procesních důvodů. Měnila se totiž legislativa v souvislosti se vstupem Česka do EU.  

Podle ÚOHS je pokuta přiměřená

Stejnou argumentaci firma použila i nyní u Ústavního soudu. Namítala, že ÚOHS nemůže odlišně rozhodnout dvakrát ve stejné věci. Ústavní soud ale dospěl k závěru, že „zde není relevantní důvod, pro který by provedená řízení a jejich výsledek bylo možné hodnotit jako ústavněprávně nepřijatelné“. Výše pokuty byla podle dřívějších vyjádření zástupců ÚOHS přiměřená. Odpovídala čistému obratu firmy. Úřadu se prý navíc podařilo prokázat, že se Telecom dopustil protisoutěžního jednání opakovaně.