Česko v zahraničí málo podporuje tuzemský cestovní ruch

Praha – Česká republika dostatečně nepodporuje tuzemský cestovní ruch. Často chybí i zcela základní pravidla, která by umožnila jeho lepší rozvoj. Podle zástupců Asociace cestovních kanceláří i Svazu obchodu a cestovního ruchu se stát nestará o dostatečnou reklamu Česka v zahraničí, za likvidační považují například zvýšení DPH. Pokud pojedeme naopak z Česka do zahraničí, nezapomeňme se informovat o pojištění cestovní kanceláře proti úpadku.

Turismus v Česku by mohl a měl být živější. Zástupci Asociace cestovních kanceláří upozorňují, že krás v Česku se dá využít víc a stát by se měl při propagaci tuzemského bohatství snažit. Z turismu proudí nemalé peníze, v poslední době ale návštěvníků příliš nepřibývá.

„Kdyby stát cestovnímu ruchu pomohl, tak by mu cestovní ruch tak čtyřikrát, pětkrát tolik vrátil zpátky,“ říká Pavel Hlinka, viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.


Problem tkví v tom, že kraje, obce i soukromníci lákají turisty podle svého. Dohodnout se neumí ani na reklamě ani na společných pravidlech. „Mělo by být jasné, co je úkolem státu, co je úkolem krajů a k čemu všemu se můžou připojit ti podnikatelé v cestovním ruchu,“ říká Jana Jabůrková, mluvčí ministerstva pro místní rozvoj.

Když zkrachuje cestovka..

„Klienti cestovních kanceláří musí být chráněni proti jejich úpadku tak, aby v případě krachu CK dostali svoje peníze zpět v plné výši,“ říká místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež s tím, že v opačném případě pozbývá povinné pojištění cestovních kanceláří proti úpadku smysl.


Pokud má cestovka pojištění sjednáno špatně, může dojít k tomu, že po krachu nebude klientům vyplacena celá částka, kterou do daného zájezdu vložili. Generali zákazníkům zkrachovalé Parkam Holidays proplatila zhruba 58procentní podíl jejich oprávněných nároků. A to proto, že s CK nebylo sjednáno dostatečně vysoké pojištění, které by pokrývalo všechny škody způsobené zákazníkům.

CK Parkam Holidays
Zdroj: ČT24
Autor: ČT24

Jan Papež: Pojišťovna by měla vyplatit vše

„Smyslem zákona o povinném pojištění cestovních kanceláří proti úpadku spočívá podle ACK ČR v tom, že pojišťovna odpovídá klientovi za to, že v případě krachu kanceláře ho přiveze zpět domů a že dostane zpět peníze, které cestovní kanceláři svěřil. Pojišťovny mají povinnost si tato rizika změřit. Kvůli tomu získaly pojišťovny pravomoc kontrolovat účetnictví cestovních kanceláří. Riziko by se nemělo přenášet na spotřebitele, který není schopen posoudit, zda je pojištění cestovní kanceláře uzavřeno v dostatečné výši,“ tvrdí Papež.

Výše pojistné částky, na kterou se cestovní kanceláře musí ze zákona povinně pojistit, je podle Papeže 30 procent obratu z prodeje zájezdů. CK Parkam Holidays byla u pojišťovny Generali proti úpadku pojištěna na 8,5 milionu korun. Na každého z jejích přibližně 3 000 klientů by tak teoreticky připadlo plnění ve výši necelých 3 000 korun.