Prazdroji i Staropramenu se daří, K Brewery a Heineken podraží

Plzeň – Pivu se v Česku opět daří. Staropramen i Prazdroj zaznamenaly růst. Plzeňský pivovar prodal loni v Česku a na 50 zahraničních trzích přes 9,9 milionu hektolitrů piva. Meziročně jde o jednoprocentní nárůst. Staropramenu, tuzemské pivovarské dvojce, loni meziročně vzrostl prodej piva o osm procent na 3,03 milionu hektolitrů. Firma prodala více piva v tuzemsku, rostl i vývoz. K Brewery a Heineken plánují zdražení.

Prazdroj

Export Prazdroje z ČR byl minulý rok rekordní a vzrostl o šest procent na 890 000 hektolitrů. Z toho vývoz prémiového ležáku Pilsner Urquell z Plzně se zvýšil o tři procenta na 685 000.

„Dařilo se zejména prémiovým značkám a speciálům. Další vývoj na trhu s pivem by mohla významně ovlivnit nejistá ekonomická situace v Evropě a s ní související reakce spotřebitelů,“ tvrdí generální ředitel Prazdroje Doug Brodman.


Prodeje ležáků loni vzrostly o čtyři procenta. Dařilo se také sladovému nápoji Frisco, jemuž loni přibyla brusinková varianta. Podíl sudového a tankového piva tvořil v loňském roce více než 45 procent.

Podle mluvčího závodu Jiřího Marečka rostl zajímavě odbyt českého piva také v asijských zemích. Ležák Pilsner Urquell se loni nově představil v Brazílii, Makedonii, Nizozemských Antilách a na Tchaj-wanu.

Předloni pivovaru poklesl celkový prodej o šest procent, na domácím trhu o osm procent. Zhruba o stejné procento se v roce 2010 meziročně propadl celý český pivní trh. Jeho pokles zavinila zvýšená spotřební daň a celková hospodářská situace.

Staropramen

V Česku firma prodala o devět procent více zlatavého moku než v roce 2010. Tuzemské prodeje hlavní značky piva Staropramen vzrostly o devět procent, u značky Braník takřka o pětinu. Vývoz se zvýšil o šest procent. Licenční výroba piva byla o pět procent vyšší než předloni. Moky z nabídky Pivovarů Staropramen byly loni k dostání ve 35 zemích světa.

„Loňský rok byl pro naši společnost zlomový. Přestože celková spotřeba piva v Česku ve třetím roce ekonomické recese výrazný nárůst nezaznamenala, nám se podařilo být na trhu úspěšní. Investovali jsme velkou energii a prostředky do inovací a novinek, které měly oživit zájem stávajících spotřebitelů o naše piva, najít nové příležitosti a oslovit nové spotřebitele,“ tvrdí generální ředitel společnosti Zbyněk Kovář.



PET láhve slavily úspěch

Začátkem loňského května Pivovary Staropramen spustily v areálu pivovaru Staropramen na pražském Smíchově novou stáčecí linku na PET láhve, která umožnila meziročně takřka trojnásobný nárůst prodeje tohoto typu balení.

V průběhu téhož měsíce firma uvedla na trh v Česku netradiční světlé pivo s nízkým obsahem alkoholu a citrónovou příchutí s názvem Staropramen Cool Lemon. Od července pak společnost nově prodává nefiltrovaný ležák s názvem Staropramen nefiltrovaný.

K Brewery zdraží, Heineken ji bude následovat

Pivovarská skupina K Brewery, které patří sedm regionálních menších a středních pivovarů, zdraží od února své produkty v průměru o pět procent. Nejprodávanější piva ze své nabídky zdraží zhruba o 60 haléřů za půllitr. Důvodem zvýšení cen je růst výrobních nákladů. Ze stejných důvodů zdraží pivo v průměru o 1,9 procenta také skupina Heineken, které v Česku patří například Krušovice nebo Starobrno.

„Po důkladné analýze vstupních cen, především sladovnického ječmene, který je základní surovinou pro výrobu piva, ale i cen obalových materiálů, energií a pohonných hmot jsme se rozhodli přistoupit ke zvýšení cen většiny našich výrobků,“ říká manažer obchodních značek skupiny K Brewery Petr Božoň.


Heineken je třetí největší pivovarnickou skupinou na světě a evropskou jedničkou mezi výrobci piva. V ČR má rozsáhlé portfolio značek, které obsahuje mimo jiné Krušovice, Zlatopramen, Starobrno, Březňák a nealkoholické Fríí. Společnosti Heineken ČR v polovině loňského roku na tuzemském trhu s pivem patřila s podílem 12,4 procenta třetí příčka. V exportu se řadí mezi nejdůležitější vývozce piva.