Moskva - Koalice neochotných, jež zahrnuje 26 zemí, které se odmítají podílet na evropském plánu platit za emisní povolenky leteckých dopravců, se po dvoudenním jednání v Moskvě dohodla na odvetných opatřeních. Může jimi být vládní zákaz obchodovat s povolenkami, stížnosti u Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO), uvalení sankcí či zrušení rozhovorů s evropskými dopravci. Další schůzka protestujících se uskuteční v létě v Saúdské Arábii.
Emisní povolenky aerolinek naráží na odpor 26 států, hrozí obchodní válka
Schůzka vyjádřila odhodlání zemí postavit se proti kroku Bruselu. Rusko v odporu přitvrdilo, původní snaha o kompromisní řešení se proměnila v možnost zákazu účasti na evropském systému v obchodě s povolenkami (ETS).
Náměstek ruského ministra dopravy Valerij Okulov
„Každý stát si vybere nejúčinnější a nejspolehlivější protiopatření, která mohou dosáhnout toho, aby se zrušilo nebo odložilo zavádění ETS.“
Povolenky se kupují jen na území EU, což vyvolává rozhořčení
Podle světových aerolinek a vlád mimoevropských zemí porušují emisní povolenky zásady chicagské konvence o civilním letectví, protože by se měly kupovat na celý let, a ne jen na trasu nad územím EU. Čína už zakázala svým aerolinkám zapojit se do unijního obchodu s emisními povolenkami, podobný zákaz chystá americký Kongres.
EU trvá na uskutečnění plánu, hrozí obchodní válka
Prohloubení sporu by mohlo vyústit až v obchodní válku. Unie však trvá na tom, že svůj plán uskuteční. Bezprostředně po moskevské schůzce to potvrdil mluvčí komise Issac Valero-Ladron, který se rovněž domnívá, že při jakémkoli sporu u ICAO EU zvítězí.
Unijní směrnice o poplatcích za emise CO2 platí od počátku roku a k vyúčtování by mělo dojít až v příštím roce. Zatím 85 procent kvót aerolinky dostávají bezplatně, zbývajících 15 procent by si měly koupit na ETS.
Když přepravce nesplní požadavky programu povolenek:
- Hrozí pokuta až 100 eur za každou tunu vypuštěných emisí oxidu uhličitého, na kterou nebude mít povolenky.
- EU mu může zakázat lety na svá letiště.
Důvodem zavádění opatření je neplodnost mnohaletých jednání v rámci ICAO a nutnost boje proti změnám klimatu.