Tesco uvádělo u zboží klamavé ceny, zjistila ČT

Praha - Lidé u pokladen by si měli dávat větší pozor, jestli za zboží platí tolik, kolik mají. Podle zjištění České televize totiž cenovky na regálech mnohdy ukazují daleko nižší cenu, než namarkuje pokladní. Obchodní inspekce na to upozorňuje u všech velkých řetězců. Naši reportéři natočili hned několik podobných případů v Tescu v pražských Vršovicích – z pochopitelných důvodů skrytou kamerou.

Reportéři ČT dávali do košíku běžné položky. Na kase je čekalo nepříjemné překvapení. Místo slibovaných 79,90 za víno platíme 99,90. Odkapávač na příbory za 29,90 stojí 57,90. Cena u prostěradla se liší skoro o stovku – místo inzerovaných 166,90 je na našem účtu 249. Sušenky mají podle cenovky na regále stát 33,50, pokladní ale markuje 42,90.

Pokladní jsme se zeptali, zda k podobným situacím dochází často. Její odpověď byla šokující. „Ale jo, hodněkrát. To není jen tohle zboží. Je to i jiné – sladkosti, mražené, je toho hodně,“ odpověděla pokladní.

Zboží vzápětí reklamujeme. Obchod vrací peníze. Ve frontě nejsme jediní se stejným problémem. „Já tohle neovlivním, když zapomenou sundat cedulky nebo tam mají špatné ceny,“ tvrdí pracovnice na reklamacích.

U některého zboží Tesco ceny neopravilo ani po upozornění

Do Tesca jsme se vrátili o den později, abychom zjistili, jestli obchod svou chybu napravil a ceny u vybraného zboží změnil. U dvou položek, na které jsme upozornili, zůstala cena stejná – tedy klamavá. U zbylých dvou chyběla cenovka úplně. Vedení Tesca začalo řešit nesrovnalosti až po oficiálním dotazu České televize.

Eva Karasová, mluvčí Tesca

„Je nám líto, že došlo k této chybě. V současné době hledáme příčiny tohoto pochybení. Pravděpodobně došlo k selhání lidského faktoru.“


Nesrovnalosti v cenách mají i jiné řetězce

S rozdílnými cenami se setkávají zákazníci u většiny řetězců. Obchodní inspekce je řeší velmi často. „Podle informací, které mám, tak tohoto pochybení se dopouští celá řada prodejců, a to napříč celým obchodním spektrem,“ potvrdila mluvčí České obchodní inspekce Miloslava Fléglová.

Pokuty šplhají do desetitisíců. Podle právníků se ale rozdílné ceny i tak můžou vyplatit. „Samozřejmě i několikaprocentní rozdíl, pokud se povede zboží udat více zákazníkům, může obchodníkovi přinést slušnou marži,“ míní právník sdružení Spotřebitel.net Miroslav Huml.

Pokud dojde ke sporu, má zákazník právo na cenu z regálu nebo na vrácení peněz. Přesto budou ale podobné omyly prodejcům nejspíš procházet dál. Zákazníci si totiž často účty neberou vůbec nebo je nekontrolují, což by podle zjištění inspekce ovšem dělat měli.