První dálnice na dluh bude stát 3,8 miliardy

Praha – Vláda začíná hledat firmu, která na splátky postaví kus dálnice v rámci takzvaného PPP projektu, tedy modelu, ve kterém stát spolupracuje se soukromníky. Firma, která úsek dálnice postaví, bude mít pak svou část pronajatou na 30 let. Poté úsek převezme stát. První dálnicí v Česku, kterou bude spravovat soukromá firma, se má stát osmikilometrový úsek D3 u obce Bošilec. Vyjde na 3,8 miliardy a řidiči by na něj měli vyjet v roce 2016. Informuje o tom dnes server iHned.cz.

Ministerstvo dopravy už dokončilo podrobné plány, jak má vypadat první modelový projekt spolupráce soukromníků a státu při stavbě silnic. „Máme zájem vyzkoušet tento model financování na menším úseku, který je připraven, stát už vykoupil pozemky a nic nám nebrání ve stavbě, kromě nedostatku peněz,“ uvedl ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Právě spolupráce státu a soukromníků, takzvané projekty PPP, jsou v současné době jediným řešením, jak začít levně a rychle stavět dálnice. I podle zprávy Národní ekonomické rady vlády jsou služby stavebních firem pro stát výrazně dražší, než když staví pro soukromý sektor. Důvod je jednoduchý: v soukromé sféře je větší konkurence, která tlačí ceny dolů.

Dálnici bude vláda splácet z mýtného

Částka, se kterou ministerstvo dopravy půjde do veřejné soutěže, je 3,8 miliardy korun. Pokud plán schválí na jaře vláda, firmy by se mohly začít hlásit už letos v létě. Ministerstvo přitom láká i zahraniční investory nebo sdružení finančníků a stavitelů.

V praxi bude první PPP projekt vypadat tak, že stát předá soukromníkovi staveniště a splácet mu začne až po zprovoznění dálnice. Po třiceti letech pak firma dálnici předá zpět státu ve stavu, v jakém ji původně dostavěla, tedy kompletně zrekonstruovanou. Peníze bude vláda soukromníkům splácet z mýtného, které se na osmikilometrovém úseku vybere. Protože tam ale neprojede tolik aut, aby mýto za 30 let náklady uhradilo, bude stát dosypávat i peníze, které se vyberou na silnicích ve zbytku republiky.

Pavel Dobeš
Zdroj: isifa/Lidové noviny
Autor: Ondřej Němec

Cena 3,8 miliardy za dálnici přitom není konečná, navýší se o inflaci. Údržba bude v režii soukromníků, výdělkem pro ně bude marže, kterou při stavbě dálnice dokáží ušetřit. „Sám investor bude mít zájem na tom, aby byla stavba co nejkvalitnější, aby ji nemusel draze udržovat,“ upozornil Dobeš.

Jiné cesty? Půjčka od Lesů a odložené platby

Ministerstvo dopravy hledá i jiné cesty, jak co nejvíce zabránit hrozícímu útlumu a konzervaci českých dopravních staveb. Podle výhledu jeho rozpočtové kapitoly totiž na výstavbu dálnic poputuje příští a následující rok vždy 48 miliard korun (letos se jedná o 66 miliard, loni byly investice do dopravních staveb 96 miliard).

Ministerstvo dopravy si proto chce vypomoct desetimiliardovou půjčkou od Lesů ČR. „S ohledem na to, že v rozpočtovém výhledu jsou právě léta 2013 a 2014 tím nejhorším, tak si myslím, že tyto finanční prostředky by velmi výrazně mohly pomoci,“ konstatoval ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) s tím, že peníze by Lesům vrátilo až po roce 2020.

Další cestou, kterou ministerstvo plánuje, jsou odložené platby stavebním společnostem, jejichž výše by měla dosáhnout až 29 miliard. Ministerstvo by pak peníze uhradilo zpětně ze zisku z mýta. „Můžeme začít pracovat na tom, abychom tento model stihli ještě před začátkem stavební sezóny roku 2012 a řada projektů se už v tomto roce začala stavět.“ Uvedl Dobeš.

Plán odložených plateb má i podporu stavebních firem. Za poslední dva roky nebyla zahájena žádná velká stavba, pouze se dokončovaly ty rozestavěné, a jim proto chybí zakázky. „My už jsme s touto myšlenkou přišli a navrhovali jsme, aby se akce, které byly pozastaveny v minulých letech, stavěly dál a zavedly by se odložené platby,“ uvedl generální ředitel Skansky Dan Ťok. „Je to trochu komplikovanější cesta, ale jsme k ní připraveni, protože pokud se ani takovouto cestou nevydáme, tak to bude znamenat další destrukci stavebních kapacit na území České republiky,“ dodal generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.