Růst maloobchodu v lednu zpomalil a bude ještě hůř, varují analytici

Praha - Maloobchodní tržby bez sezonního očistění v Česku v lednu meziročně stouply o 1,3 procenta po prosincovém růstu o 1,6 procenta. Výsledek ovlivnil zejména zvýšený prodej nepotravinářského zboží, pohonných hmot a motorových vozidel. Částečně se projevil také vyšší počet pracovních dní. Opačně působil pokles prodeje potravin.

Maloobchod už pamatuje i lepší časy, přesto dnešní data statistického úřadu analytiky příjemně překvapila. „Dnešní číslo v meziročním vyjádření je výrazně ovlivněno vysokou srovnávací základnou z loňského roku, kdy maloobchod kulminoval na 6,9 procenta,“ upozornil analytik společnosti Citfin Tomáš Volf. „I přesto se však jedná o lepší výsledek, než jaké byly odhady trhu,“ dodal.

Růst vykázaly všechny hlavní druhy nepotravinářského zboží. Nejvíce vzrostl prodej přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby, a to o 9,1 procenta, dále prodej počítačového a komunikačního zařízení o 8,7 procenta, textilu a obuvi o 7,5 procenta a výrobků pro kulturu a rekreaci o 5,6 procenta. Dařilo se také prodeji pohonných hmot, ten v lednu vzrostl o 4,8 procenta, tržby z prodeje potravin naopak propadly, a to o 3,2 procenta. Podle Volfa za lednovým poklesem tržeb z potravin stálo zvýšení nižší sazby daně z přidané hodnoty. „Domácnosti to, co by koupily v lednu, koupily už v prosinci,“ podotkl.

Pavel Mertlík, analytik Raiffeisenbank

„Nad rámec našeho očekávání rostly rychleji prodeje nepotravinářského zboží. Lednové slevy zřejmě zabraly více, než jsme si dovedli představit.“

Po očištění o sezonní vlivy a pracovní dny tržby v maloobchodě v lednu reálně meziměsíčně stagnovaly a meziročně očištěné pouze o pracovní dny klesly o půl procenta.

Nárůst nezaměstnanosti by mohl maloobchod stlačit do červených čísel

Nijak růžové nejsou ani vyhlídky na letošní rok. „Nepříznivá situace na trhu práce, pokles reálných mezd či vládní opatření na snižování deficitu útratám domácností rozhodně nenahrává,“ zdůraznil Miroslav Frayer z investičního bankovnictví Komerční banky. Po loňském růstu maloobchodních tržeb o 1,9 procenta předpověděl pro letošek propad o 1,9 procenta.

Podle analytika společnosti Akcenta Miroslava Nováka je nízký růst maloobchodních tržeb odrazem slabé domácí poptávky. Rostoucí míra nezaměstnanosti a nízký počet volných pracovních míst se odráží na psychice domácností, které se k nákupům staví obezřetněji. Pro tento rok lze proto počítat se stagnací maloobchodních tržeb.