Luxusní elektrický sedan Karma si uřízl další ostudu

Detroit – Další těžkou ránu utrpěla pověst luxusního elektrického sedanu Karma od americké firmy Fisker Automotive. Vůz totiž utrpěl fiasko v testu vlivného časopisu Consumer Reports. Nádech skandálu pak potíže Karmy získaly, když jeden z bývalých zaměstnanců Fiskeru tento týden prozradil, že firma uvedla na trh vůz za více než sto tisíc dolarů (přes 1,9 milioun korun) záměrně předčasně, aby získala od vlády slíbenou podporu.

Zaměstnanec, který loni od Fiskeru přešel ke konkurenčnímu výrobci elektromobilů Coda, webu pro čisté technologie gigaom.com sdělil, že u prvních vozů Karma se problémy objevovaly velmi často, což byl také jeden z důvodů, proč odešel. Podle něj totiž firma začala vůz před rokem prodávat dříve, než byl plně odzkoušen a připraven, jen aby splnila podmínky pro získání vládního úvěru. Fisker označil tato tvrzení za „absolutně nepravdivá“.   

V prosinci Fisker svolal k opravám kvůli závadě na baterii 239 vozů Karma. To je více než polovina aut, které na americkém trhu prodal. V lednu firma kvůli vadě softwaru zastavila prodeje na čtyři dny.

Fisker získal na Karmu od ministerstva energetiky USA slib půjčky 529 milionů dolarů, hrozilo ale, že úvěr propadne, protože firma neplnila podmínky včetně termínu uvedení vozu na trh. Fisker dostal nakonec kvůli opoždění jen 193 milionů USD a poslední splátku získal loni v květnu, tři měsíce poté, co začal vůz sériově vyrábět.

Vedle ztráty výhodné půjčky Fiskeru hrozil i odvrat zákazníků. Firma od roku 2009 vybírala od zájemců o Karmu depozita a hrozilo, že je bude muset vracet celebritám typu herce Leonarda DiCapria nebo politika Ala Gora. To by mohlo definitivně zničit její image u „zelených“ spotřebitelů.

Časopis Consumer Reports chtěl minulý týden testovat Karmu, kterou si zakoupil za 107 850 dolarů, vůz se ale při zkoušce rychlosti samovolně vypnul a pak už nenastartoval. „Kupujeme kolem 80 vozů ročně, a to bylo poprvé, co naše paměť sahá, kdy se nějaké auto dostalo do nepojízdného stavu před dokončením testů,“ napsal Consumer Reports.   

Výkonný šéf Fiskeru Tom LaSorda, který přišel do čela firmy minulý měsíc, vůz obhajoval. Agentuře Reuters vysvětloval, že auto zafungovalo přesně tak, jak mělo, aby závada na baterii nepoškodila jiné komponenty.

Vladimír Rybecký, redaktor Autoweek.cz

„Fisker má problémy i bez crashtestu. Hodně se tlačilo na to, aby Fisker získal státní podporu, protože ta by mu pomohla ty problémy vyřešit. Ale nyní se asi dostane do opravdových potíží.“


Pozorovatelé již problémy Karmy a okolnosti její vládní podpory označují za další skandál typu Solyndra. Ten jako první ukázal, jak vláda prezidenta Baracka Obamy ve snaze podpořit zelené technologie mrhá stamiliony dolarů na věci, které nefungují, a obohacuje lobbisty a spřízněné investory.   

Fisker dostal téměř 200 milionů dolarů, aby v USA vytvořil „zelená“ pracovní místa, vůz Karma se ale vyrábí ve Finsku. Firma nyní i přes cílenou podporu zastavila práce na rekonstrukci svého závodu ve státě Delaware a minulý měsíc tam propustila 65 zaměstnanců.