Kolínské TPCA se nedaří, zisk loni klesl o 74 procent

Praha – Kolínské automobilce TPCA loni klesl zisk před zdaněním o 74 procent na 371 milionů korun. Tržby současně klesly o desetinu na 40 miliard korun. Důvodem je snížení poptávky a následný pokles výroby. Firma zároveň oznámila, že se dohodla s odbory na mzdovém růstu o 1,4 procenta.

Automobilka TPCA v Kolíně je společným podnikem japonské Toyoty a francouzského koncernu Peugeot Citroën. Loni vyrobila více než 270 tisíc aut, což je meziroční pokles o 8,5 procenta a zároveň nejméně od plného náběhu výroby v roce 2006. Úprava výrobního plánu vynucená snížením poptávky se očekává i letos, a to o 18 procent na 221 tisíc aut, uvedl výkonný viceprezident Patrice Le Guyader.

Loňské výsledky ovlivnil zejména pokles prodejů malých aut na klíčových trzích západní Evropy, a to ve Francii, Itálii a Velké Británii. Firma se proto chce začít více zaměřovat na východoevropské trhy, mezi nimi i na Českou republiku.

Satoši Tačihara, prezident TPCA

„Životní styl Čechů je opravdu jiný, jedno auto pro jednu rodinu, takže jsou tady logicky oblíbenější spíš větší auta. Segment malých vozů ale stále roste a roste. A my se vezeme na vlně rostoucího segmentu malých aut. Takže já myslím a doufám, že tady v Česku budeme brzy prodávat víc aut.“


Od května čtyřdenní pracovní týden

Kvůli poklesu výroby přišla TPCA s programem, jak udržet pracovní místa. Dočasně vyšle 155 zaměstnanců na půl roku do sesterských závodů, zejména do PSA na Slovensku, a dojednává podmínky externích transferů s dodavateli. „Tito lidé ale stále zůstávají kmenovými zaměstnanci kolínské TPCA,“ ujišťuje předseda odborů TPCA Ivo Navalaný.

Společnost také oznámila, že v květnu ukončí smlouvy se sto padesáti agenturními zaměstnanci nebo zaměstnanci s kontrakty na dobu určitou. Místo šesti pracovních dnů navíc zavede od května jen čtyřdenní pracovní týden.

Podaří se zachovat pracovní místa

Firma, která má nyní tři tisíce zaměstnanců, se dohodla s odbory na nové kolektivní smlouvě. Ta zaručuje vedle růstu mzdových tarifů o 1,4 procenta také jednorázovou odměnu dva tisíce korun.

„Hlavním cílem pro letošní rok bylo udržet zaměstnanost i přesto, že TPCA přechází ze třísměnného na dvousměnný provoz a klesají nám výrobní objemy. Podařilo se nám ale také prosadit do kolektivní smlouvy odstupné nad rámec zákona až do výše tří průměrných platů podle odpracovaných let,“ dodal Navalaný.

Dnes si automobilka připomněla i jedno jubileum – od roku 2005, kdy začala v Kolíně vyrábět malé městské vozy, sjely z tovární linky už dva miliony aut.