Legendy nestárnou: Lada Niva či 1203 se stále vyrábí

Praha - U většiny automobilových modelů běžně platí, že na trhu vydrží maximálně tak sedm let. Poté je musí nahradit modernější novinka. Dodnes ale existují legendy, které se drží desetiletí. Mnohé z nich jezdily i po českých silnicích a lidé si je dodnes kupují – například ruská Lada Niva či tuzemská „dvanácettrojka“.

Před užitkovým vozidlem s označením 1203 v 70. a 80. letech nebylo úniku. Lidi provázela od narození až po poslední cestu, používaly se jako sanitky i jako pohřební vozy. Popularita auta ovšem vycházela spíš z širokých možností využití než z kvality zpracování. Měla slabý motor, rezivěla a téměř netopila. Řidiči ji proto překřtili na „dvanáctsettrosku“.

Leckoho proto překvapí, že se dodávka vyrábí dodnes a poptávka navíc převyšuje nabídku. V ceně od 200 tisíc korun se jich ročně vyrobí maximálně deset kusů. „Bohužel jsme pouze manufaktura, množství poptávek se nedá nijak vykrýt,“ lituje Roman Jirouš ze žacléřského závodu, kam se výroba přesunula ze slovenské Trnavy.

Roku 2012 se dožil i další automobil z bývalé éry – Lada Niva. Po tuzemských silnicích i mimo ně se tento kousek prohání už 34 let. Kupují si ji hlavně lesníci, vodohospodáři či těžební firmy. Mezi soukromníky džíp z ruské automobilky VAZ najde uplatnění u lidí, kteří mají například chatu v nepřístupném terénu.

Do nejtěžšího terénu se zrodila i britská legenda Land Rover Defender, který se prodává od roku 1948. Po válce měl Land Rover pomoct britským zemědělcům, dnes si ho kvůli image kupují i umělci, architekti nebo lékaři. Za 64 let z výrobních linek sjelo více než dva miliony Defenderů, přičemž dvě třetiny z nich jsou stále v provozu.

Morgan 4/4Opravdovým dědečkem mezi automobily je britský Morgan. Z továrny začal tento kabriolet vyjíždět před 75 lety. Dodnes se při výrobě jeho podvozku používá dřevo.