Akcie Facebooku zažily mohutný pád

New York - Akcie Facebooku se dnes mohutně propadaly a kolem čtvrté hodiny našeho času se obchodovaly kolem 33 dolarů za kus. Pokles tak překonal 13 procent. Upisovací cena při páteční emisi přitom byla stanovena na 38 dolarů za akcii. Je to další zklamání pro investory poté, co při pátečním debutu akcie dominantní sociální světové sítě skončily pouze 0,6 procenta nad emisní cenou.

Facebook začal obchodování poklesem o sedm procent na 35,50 dolaru a o půl hodiny později ztrácel už 13 procent. Ve druhé polovině obchodování se jeho kurz stabilizoval kolem 35 dolarů se ztrátou asi osmi procent.

Anupam Palit, ředitel výzkumu, GreenCrest Capital

„Když se podíváte, jak se akcie (Facebooku) prodávají, tak bude asi nejlepší počkat, až se zase vrátí z oblak na pevnou zem. Myslím, že pro dlouhodobé investory mají akcie Facebooku smysl.“ 


Podle agentury Reuters se analytici domnívají, že titul přestaly podporovat upisující banky v čele s Morgan Stanley, jejichž nákupy udržely kurz Facebooku v pátek nad emisní cenou. Hlavní indexy americké Wall Street dnes přitom výrazně rostly a trh Nasdaq, na němž se akcie Facebooku obchodují, získával ve druhé polovině dne až dvě procenta. Investoři se od Facebooku přemisťují k bezpečně prověřeným firmám jako Apple.

Burza Nasdaq
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Mark Lennihan

Nevydařená premiéra

Facebook vystoupil v pátek po debutu na trhu Nasdaq v jednu chvíli až na 45 dolarů, poté ale jeho kurz klesl a končil na 38,23 dolaru. Burzovní premiéra tak byla značným zklamáním pro investory a analytiky, protože vládlo očekávání, že akcie firmy stoupnou o desítky procent. Facebook udělal v pátek z desítek svých lidí milionáře. Investory ale zklamal a radost jim nedělá ani teď.

Například sociální síť LinkedIn vyskočila během prvního dne obchodování o více než sto procent. Facebook ale i přesto zůstává pilířem Silicon Valley. Server a na něj navázané služby dávají jen v Americe práci 53 tisícům lidí. 

Michalel Pachter, analytik, Wedbush Securities

„(Facebook) musí začít víc vydělávat. A to může udělat buď tak, že zdraží reklamu, nebo zvýší počet inzerce. Myslím, že zkusí zkombinovat obě cesty. Mají k dispozici uživatelská data, díky kterým mohou inzerci zacílit přesně tak, jak chtějí zadavatelé.“ 


Při pohledu na propad Facebooku se mezi investory vyrojila řada otázek. Od toho, zda upisovatelé nestanovili emisní cenu příliš vysoko, až po adekvátnost příprav trhu Nasdaq na jeho největší primární emisi akcií v historii. Páteční vstup Facebooku na trh provázely technické závady v obchodním systému Nasdaq, kvůli nimž se zahájení obchodů s firemními akciemi zřetelně opozdilo. Navíc někteří obchodníci celé hodiny netušili, zda se jejich příkazy vůbec realizovaly.