Apple dostal pokutu za klamání spotřebitelů

Melbourne - Americký gigant Apple Inc. dostal od australského soudu pokutu ve výši 2,25 milionu australských dolarů (46,1 milionu korun) za klamavou reklamu. Podle soudu měl Apple uvést v omyl zákazníky, když je při uvedení nového tabletu iPad na trh letos v březnu špatně informoval v reklamě o jedné z důležitých funkcí přístroje.

Zdroj: ISIFA/Getty Images Autor: Justin Sullivan

V dotčené reklamě Apple uváděl, že jeho nový iPad WiFi+4G lze v Austrálii přímo připojit k mobilní datové síti 4G provozované dominantní telekomunikační firmou Telstra. Tato síť však je v jiné části komunikačního spektra a skrze iPad se k ní připojit nelze.

Apple zaplatí i za porušení spotřebitelského zákona

Podle soudce federálního soudu Mordyho Bromberga musí Apple současně zaplatit i 300 tisíc australských dolarů za porušení spotřebitelského zákona. „Je to jeden a ten samý případ, akorát rozdělený na dvě samostatné legislativní složky,“ vysvětlil redaktor serveru Živě.cz Jan Sedlák. Apple již koncem března svoji chybu přiznal a nabídl vrácení peněz všem zákazníkům v Austrálii, kteří si jeho nový iPad koupili. 

Apple použil stejnou reklamní kampaň po celém světě, argumentoval soudce. „Touha Applu po globální uniformitě dostala větší prioritu, než potřeba dodržení australských zákonů na ochranu spotřebitelů. Takové chování je závažné a nepřijatelné,“ vysvětlil Bromberg.

„Apple by teoreticky mohl narazit i v České republice, která buduje LTE síť také na jiné frekvenci,“ prohlásil Sedlák a doplnil, že podobý problém by se mu nemusel vyhnout ani v jiných státech, pokud svou reklamu nezmění.