Ze dvou aut jedno? I na to můžete narazit v autobazaru

Ostrava – Život bez auta si už v dnešní době jen málokdo dokáže představit. A slyší na to i automobilky: Výběr typů a modelů je obrovský. Jenže ne každý si může nové nablýskané autíčko, které právě sjelo z výrobní linky, dovolit, a tak zamíří do autobazaru. I tady se dá pořídit velmi dobře a navíc výhodně, ale najdou se i opačné případy. Někdy se může stát, že místo klidného a spokojeného ježdění se majitel ojetého vozu stane pravidelným návštěvníkem autoservisu, a místo aby mu plechový miláček dělal radost, jen do něj strká další a další peníze. Když se pak na auto podívá odborník, tak se zoufalý majitel může dozvědět například to, že díly na jeho auto posbíral předchozí vlastník, kde se jen dalo, nebo že auto dokonce původně bylo určeno pro anglický trh. V takovém případě nezbývá, než vůz reklamovat. Na to má zákazník právo, avšak procházka růžovou zahradou to být nemusí.

Manželé Kulhánkovi z Hranic na Moravě si před dvěma lety koupili v ostravském autobazaru AAA Auto starší Škodu Octavii za 160 tisíc. Při zkušební jízdě to vypadalo, že je vše v pořádku. Problémy se startováním vysvětlili Kulhánkovým v bazaru tak, že je zima a auto dlouho stálo. Jenže problémy se startováním nepřestaly a navíc, velmi brzy se začaly přidávat i další.

„Po měsíci nám nešla zařadit rychlost číslo tři a pak už i rychlost číslo pět,“ popsala závady Lydie Kulhánková. Reklamaci ale autobazar neuznal, prý se jedná o vady způsobené stářím a opotřebením vozidla. A tak Kulhánkovým nezbylo nic jiného, než na vlastní náklady vozidlo opravit. V létě se celá rodina vydala autem na dovolenou. „Zpátky jsme už ale nedojeli, vrátili jsme se odtahovou službou, protože odešla převodovka a s ní zároveň i spojka,“ popsala majitelka auta. Ani tuto reklamaci autobazar neuznal.

I ojeté vozidlo lze reklamovat

A jak je to vlastně s reklamací vad u ojetého vozidla? „I ojeté vozidlo je možné reklamovat, ovšem pouze ve lhůtě do šesti měsíců od koupě automobilu,“ upozornil advokát Pavel Nastis. Reklamovat se ale mohou pouze takzvané vady skryté, které nemají souvislost s obvyklým opotřebením. „Posuzování, zda se jedná o vadu skrytou, nebo o vadu, která vznikla běžným opotřebením vozidla, je složité, to laik není schopen posoudit,“ podotkl advokát. V takových případech je ideální obrátit se na soudního znalce a nechat si vypracovat znalecký posudek.

Kulhánkovým nezbylo nic jiného, než auto postupně opravovat. Celkem do něj investovali 40 tisíc, potřebovali totiž jezdit. A když už si konečně mysleli, že po všech opravách bude jejich škodovka v pořádku, čekalo na ně překvapení u technické prohlídky. „Technickou jsme neprošli, a to z toho důvodu, že tam byla vážná závada v provedení předních světel,“ uvedla paní Kulhánková. „Nakonec jsem podle VIN kódu zjistila, že auto bylo původně určeno pro anglický trh,“ uvedla.

Auto tedy bylo přebudováno z pravého na levé řízení. A co to znamená v praxi? „Přebudování vozidla na opačné řízení je vždycky problém,“ prohlásil odborník na silniční bezpečnost Robert Šťastný. „Taková přestavba bývá buď extrémně drahá a nevyplatí se, nebo je na úkor bezpečnosti a vždy bude potenciálním problémem jak funkčnost, tak bezpečnost vozidla,“ vysvětlil. Kulhánkovi opět zamířili do bazaru s reklamací a chtěli se domluvit. To se ale nepovedlo, reklamace byla, jako již několikrát předtím, zamítnuta.

Neplatnost smlouvy

To ale podle právníků v tomto případě rozhodně neznamená, že by se měli majitelé auta vzdát. „Manželé Kulhánkovi se domnívali, že si kupují v podstatě jiné vozidlo, než jaké si koupili a z toho důvodu se mohou dovolat neplatnosti takovéto kupní smlouvy z důvodu omylu,“ doporučil advokát. A přesně to Kulhánkovi udělali. Písemně od smlouvy odstoupili a chtěli vrátit peníze. Odpověď bazaru byla stručná, ale jasná. „Sdělili nám, že se stavem vozidla jsme byli seznámeni, že auto má technickou, je schválené a zaregistrované v České republice, a tak nevidí v ničem problém a odstoupení od smlouvy neakceputují,“ popsala situaci paní Kulhánková.

Vypadalo to, že se majitelé auta budou muset se společností AAA Auto soudit. Ale poté, co se o případ začala zajímat redakce Černých ovcí, z autobazaru nakonec přece jen přišla nabídka, na kterou Kulhánkovi doposud marně čekali. „Chceme případ vyřešit ke spokojenosti zákazníka a chceme, aby nám zachoval přízeň, takže buď si zákazník může u nás vybrat jiný vůz, nebo dostane plnou kupní cenu zpátky,“ prohlásila výkonná ředitelka AAA Auto, a.s. Karolína Topolová. A tak všechno vlastně dobře dopadlo. Je jen otázkou, proč se tak stalo až poté, co se do případu vložila Česká televize.