Češi a polské potraviny– dilema mezi kvalitou a cenou

Praha – Zatímco na nedávno skončeném fotbalovém šampionátu se Češi a Poláci až téměř bratrsky podporovali, v tuzemských obchodech už je situace trochu jiná. Polsko coby jeden z největších dodavatelů potravin má u českých spotřebitelů kvůli četným kauzám nelichotivou pověst. Podle zástupců polských potravinářů není situace tak špatná, jak vypadá v českých médiích. Poláci mluví dokonce o promyšlené kampani, jak likvidovat více než silného konkurenta pro tuzemský průmysl. Čeští odborníci vysvětlují zbytečnou démonizaci Polska i jinak – Češi prý rádi mluví, nakonec však přece jenom dají na radu svých peněženek…

Polské potraviny v poslední době podráží jedna kauza za druhou - rýže plná olova, posypová sůl v jídle, falšované kakao nebo třeba plesnivé pečivo. Problémové potraviny z Polska plní stránky českých médií a kontroloři týden co týden přidávají nové nedostatky na dováženém zboží. „V rámci těch kontrolovaných kategorií výrobků polské výrobky zcela v tom negativním slova smyslu vedou z hlediska nálezu,“ přiznává náměstek ministra zemědělství Martin Hlaváček.

Problémů začíná být v poslední době nápadně mnoho a polská strana už začíná mluvit o úmyslné negativní kampani. Do České republiky severní soused dováží potraviny za více než miliardu eur. Bez ohledu na občasné skandály je proto polský vývoz velkou konkurencí. „Jestli spočítáme tu miliardu a spočítáme obsah zboží, co bylo falešné nebo se solí a tak dál, tak je to kapka v moři a máme pocit, že někdo chce udělat z té kapky moře,“ říká šéf Klubu polského kapitálu v Česku Dariusz Marcinkowski.

Polských potravin se do Česka skutečně dováží čtyřikrát víc než před deseti lety, v přepočtu za 25 miliard korun. Hned po Německu je druhý největší dodavatel. Podle mnohých ale láká nikoliv vysokými požadavky spotřebitelů na kvalitu, nýbrž hlavně cenou. Nejde být dlouhodobě nejlevnější v Evropě a současně udržet nějakou přijatelnou kvalitu. Ta cena je prostě vždycky něčím podmíněná, uvedl Miroslav Koberna z Potravinářské komory.

Výroba v Polsku se vyplatí hlavně velkým firmám, které o tom ale často mluvit nechtějí. Lidé proto v obchodech vyhledávají informace o zemi původu mnohem častěji než dříve. Začínají sledovat složení i trvanlivost a nebojí se si stěžovat. „Pokud nějaké průzkumy průkazné jsou, tak vždy hovoří o tom, že zákazník dává přednost ceně,“ přiznává Martin Mařík z týdeníku Ekonom.