Dodavatel registru vozidel je u státu oblíbený – dostal od něj miliardu

Praha – Dodavatel problémového registru vozidel – společnost ATS-Telcom – ví, jak podnikat se státními úřady. Od roku 2006 už na poskytování nejrůznějších služeb pro stát vydělala přes 1,2 miliardy korun. Kromě resortu dopravy patří mezi její zákazníky resorty vnitra, obrany a zemědělství. Nikdy ale nepracovala na tak zásadním a rozsáhlém úkolu, jako je přesun dat do nového registru vozidel. Vyplývá to z přehledu zakázek, který sestavily Hospodářské noviny. I přes problémy registru státní orgány i nadále s ATS-Telcom počítají při dalších zakázkách. Firma zároveň tvrdí, že za problémy registru nemůže ona, ale ministerstvo.

Společnost ATS-Telcom začala ve velkém sbírat státní zakázky v roce 2006. Tehdy dostala pět zakázek od ministerstva vnitra, jednu od resortu obrany a jednu od vojenské policie. Jejich součet byl úctyhodných 175 milionů korun. Firma například nakupovala telekomunikační uzly nebo zajištovala videokonference v režimu „tajné“.

V oblasti softwaru ovšem ATS-Telcom mnoho zkušeností neměla. Její činnost se až do letoška točila především kolem telekomunikací, pokud už měla co do činění se softwarem, spíše radila, jaký pořídit. „Se jménem té firmy jsem se během praxe v IT nikdy nesetkal,“ uvedl Petr Zavoral ze společnosti Capta Works, který více než 20 let působí v oblasti IT.

ICT unie, která sdružuje podnikatele na IT scéně, navíc upozornila na to, že ministerstva opakovaně podceňují problematiku provozu informačních systémů.

Pro resort dopravy ATS-Telcom pracuje od roku 2010

V původní smlouvě, kterou s ministerstvem dopravy ATS-Telecom uzavřela, se ani slovem nemluví o vzniku nového registru vozidel. Firma měla pro ministerstvo dopravy zajišťovat chod IT služeb. Měsíčně za tuto činnost inkasuje přes 13 milionů korun. Peníze jí ministerstvo vyplácí bez ohledu na to, zda její služby využívá. Za tři roky platnosti smlouvy tak úřad firmě zaplatí 474 milionů korun.

Podobu smlouvy o poskytování služeb a dodatek o vytvoření nového registru kritizují i právníci - obsahují podle nich chyby. „Například dodatek číslo jedna není datován, smlouva o poskytování podpory není datována na straně ministerstva dopravy a není tedy vůbec zřejmé, kdy nabyla účinnosti,“ říká advokát Stanislav Servus.

Že ATS-Telcom dostane na starost také vznik nového registru vozidel, se rozhodlo až na začátku roku 2012. Na rozdíl od podobných zakázek v minulosti ministerstvo nevyhlásilo výběrové řízení. „Tlačil nás čas,“ vysvětlil ministr dopravy Pavel Dobeš (LIDEM). Ministrovi nyní hrozí, že kvůli problémům registru přijde o svou funkci. Premiér Petr Nečas (ODS) uvedl, že pokud nebude registr funkční do pátku, očekává Dobešovu rezignaci.

S ATS-Telcom stát dál počítá

I přes problémy, které má ATS-Telcom s registrem vozidel, se pro ni podle informací České televize chystají další zakázky. Pro ministerstvo obrany má firma zajišťovat boj s kybernetickým zločinem. „Předmětem zakázky je pořízení hardwaru a softwaru k rozšíření stávajícího analytického nástroje pro shromažďování, analyzování a reportování zjištěných událostí. Dále se jedná o nákup hardwaru a softwaru k monitorování datových sítí v resortu obrany,“ popsal Jiří Štábl z tiskového odboru ministerstva obrany.

Nový registr vozidel ministerstvo dopravy spustilo 9. července. Krátce po spuštění však zkolaboval. I když nyní už částečně funguje, stále obsahuje množství chyb a podle úředníků je velmi pomalý. Ministerstvo dopravy informovalo, že v systému je až milion chyb. Automobily mají v databázi například špatně uvedené majitele a nesedí jejich technické parametry, jako objem motoru či barva karoserie.

ATS-Telcom ovšem popírá, že by chyba byla na její straně. „Já říkám, že problémy, které vidíme, jsou problémy ve výkonu agendy centrálního registru vozidel, nikoliv v aplikaci. A zároveň taky tvrdím, že tyto problémy jsou plně v gesci ministerstva dopravy, kde my se, samozřejmě ve spolupráci s ministerstvem dopravy, snažíme ty věci velmi operativně řešit, jít jim naproti,“ prohlásil v rozhovoru pro Český rozhlas Radiožurnál obchodní ředitel ATS-Telcom Martin Tůma.

Martin Tůma

„Do dnešního dne nemám jediný oficiální dokument od ministerstva dopravy, který by mi jasně specifikoval,v čem jsme my něco nedodrželi. My máme jednoznačně smlouvou definované naše odpovědnosti a samozřejmě, bude-li nám prokázáno, že jsme tyto odpovědnosti nedodrželi nebo že jsme nedostáli tomu, co jsme slíbili, prostě to přijmeme, vypořádáme to standardně tak, jak se to standardně udělat má.“


Stát nyní hledá viníka. Z pochybení se navzájem obviňují ministerstvo vnitra, které registr spravovalo dříve, a resort dopravy. Na scénu přichází ale i další možný viník - Česká pošta. Ta totiž provozuje vnitřní síť policejního prezidia, jež byla podle ministra Dobeše v době výpadků registru nefunkčí. Kdo za problémy registru může, má být jasné ještě během dnešního dne - zástupci všech stran to analyzují. Pokud výsledek ukáže na ministerstvo dopravy, je Dobeš připravený odstoupit.

Video Události: Reportáž Jana Beránka a Jakuba Linky
video

Události: Reportáž Jana Beránka a Jakuba Linky