Bezplatné služby za poplatek? Skylink a CS Link v hledáčku ČTÚ

Praha – Víc než dva miliony zákazníků společností Skylink a CS Link zaplatí od září 29 korun měsíčně za satelitní příjem televize, jinak o vysílání přijdou. Firma přitom lákala klienty na to, že kromě peněz za satelit a kódovací kartu nebudou muset už nic platit. Postup firmy se nezamlouvá klientům a podezření na nekalé obchodní praktiky má i Český telekomunikační úřad. Ten už zahájil s provozovatelem Skylink a CS Link – společností M77 Group - správní řízení. Firmě v něm hrozí pokuta až 25 milionů korun. Klientům satelitních platforem to ale zřejmě nepomůže.

Skylink a CS Link nabízí balíčky pod označením Gratis a Free jako bezplatně dostupné, od září u nich přitom hodlá vybírat servisní poplatek 29 korun měsíčně. Za tento správní delikt může být uložena pokuta až pět milionů korun. Firma, která má sídlo v Lucembursku, zároveň dosud neoznámila zahájení své podnikatelské činnosti na území ČR. Za to jí hrozí až 20 milionů korun.

Regulátor rovněž podal Městskému státnímu zastupitelství v Praze podnět k prošetření skutečnosti, že firma v Česku podniká bez zápisu v obchodním rejstříku. Možné zneužití dominantního postavení na trhu má prošetřit Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Firma zavedení poplatku obhajuje. Vysvětluje ho tím, že satelitním platformám Skylink a CS Link rychle narůstá počet klientů. Za posledních 5 let se prý zdesetinásobil. To s sebou podle M77 Group nese vyšší nároky na administraci i technické zajištění zákaznického servisu. Právě to se má promítnout do poplatků. Firma navíc tvrdí, že se dopady nového poplatku na klienty snaží zmírnit.

M77 Group

„S cílem zmírnit dopad nového opatření na zákazníky jsme se rozhodli poplatek zavádět postupně. Když si někdo vymění kartu teď, nebude se jej nový poplatek týkat následující dva roky, kdo si koupil či vyměnil kartu loni, nebude platit rok a tak dále.“


Klientům ČTÚ pomoci zatím nemůže, musí se bránit sami

Klientům Skylink a CS Link se nový poplatek pochopitelně nelíbí. Někteří z nich se obrátili s žádostí o pomoc na spotřebitelské organizace i na samotný telekomunikační úřad. Ten ovšem klientům Skylink a CS Link zatím pomoci nemůže.

„Jakkoli ČTÚ citlivě vnímá rozhořčení stěžovatelů z postupu společnosti M77 Group jako pochopitelné, musí upozornit, že v současné chvíli nemá žádné přímé zákonné prostředky, kterými by mohl donutit společnost, aby od zavedení servisního poplatku upustila,“ uvedl mluvčí ČTÚ František Malina.

Podle Maliny se mohou bránit sami zákazníci. Svůj nesouhlas mohou projevit přímo vůči příslušnému podnikateli, a to jak samostatně nebo společnou iniciativou. „Mnoho případů z minulosti ukazuje, že právě takováto odezva veřejnosti může významnou měrou přispět i ke změně původního podnikatelského záměru provozovatele služby,“ doplnil Malina.

Dosavadní poskytovatelé služeb Skylink a CS Link, společnosti TradeTec a Media Vision, podali v únoru letošního roku návrh na uskutečnění přeshraniční fúze se společností M77 Group se sídlem v Lucembursku. Obě firmy mají dohromady přes milion zákazníků.