Cédéčka jdou po letech poklesů znovu na odbyt

Praha - Prodeje hudebních CD v Česku loni po letech poklesů výrazně stouply. Prodalo se jich 2,1 milionu, v meziročním srovnání tedy o 44 procent více. Nárůst prodejů provázelo výrazné zlevnění kompaktních disků. Průměrná cena klesla ze 151 na 107 korun. Ke zvýšení prodejů podle odborníků z hudebního průmyslu pomohlo právě zlevnění, ale i změny v legislativě týkající se vymáhání práv duševního vlastnictví.

17. srpna uplyne 30 let od vylisování prvního CD v závodě firmy Polygram u Hannoveru. V posledních letech se ale spíše zdálo, že se blíží soumrak distribuce hudby na tomto typu disků. V roce 2011 se ale situace v Česku obrátila a prodeje začaly opět růst. Nejvýrazněji stouply prodeje zahraničního popu, a to o 103 procent. V této kategorii také CD zlevnila mnohem výrazněji, a to ze 181 na 101 Kč.

Nejvíc fyzických hudebních nosičů se v ČR prodalo v letech 1996 a 1997, kdy obrat tuzemského trhu s hudbou dosáhl 1,6 miliardy korun, od té doby prodeje klesaly. V roce 1992 se u nás prodaly hudební nosiče za 690 milionů korun.

Cédéčka válcuje nelegální stahování

Za dlouhodobým poklesem prodejů hudebních CD stojí především nelegální stahování hudby a rostoucí prodeje hudby na internetu. Prodej digitální hudby v ČR loni vzrostl o 42 procent a digitální nahrávky se na celkovém prodeji hudby podílely necelými 12 procenty. Hodnota tuzemského trhu s digitální hudbou činila zhruba 35 milionů korun.

Podle ředitele hudebního vydavatelství EMI Vladimíra Kočandrleho je vývoj trhu s digitální hudbou na internetu v Česku, ve srovnání se zeměmi severozápadní Evropy nebo s Anglií, opožděn. „Momentální trend nás ale co do struktury fyzických a digitálních prodejů začíná vyspělým zemím přibližovat. Dá se předpokládat, že i u nás do dvou let digitální prodeje překročí fyzické. Roční růst digitálu musí být alespoň 50 procent, aby mohl představovat kompenzaci úbytku fyzických prodejů,“ dodal Kočandrle.

Pavel Bodiš z Mezinárodní federace hudebního průmyslu:

„Ledy se pohnuly v oblasti legislativy a vymáhání práv k duševnímu vlastnictví. Případ MegaUpload rozhýbal debatu o potřebách změn v oblasti ochrany duševního vlastnictví na internetu, kterou jen přiostřila chystaná smlouva ACTA. Evropská komise také chystá revizi Směrnice o vymáhání práv z duševního vlastnictví, kdy bude kladen důraz opět na situaci na internetu.“


V roce 2011 se na tuzemském trhu objevil dlouho očekávaný i-Tunes store a na podzim byl spuštěn nový streamingový servis MusicJet. Supraphon spustil svůj downloadovací servis Supraphonline a na počátku roku 2012 k těmto servisům přibyl ještě Deezer, francouzská streamingová služba umožňující, podobně jako MusicJet, stahovat a poslouchat písně i na smartphonu.