Prodej bazénů trhá rekordy

Praha – Češi mají na zahradách u rodinných domů a chat zhruba čtvrt milionu bazénů. Jejich prodej navíc letos trhá rekordy. Česko tak patří v Evropě mezi země s nejvyšším počtem bazénů v přepočtu na 100 tisíc obyvatel.

David Jirušek ze společnosti Mountfield informoval, že od roku 2005 vzrůstá každý rok bazénový trh v ČR asi o 10 procent. Paradoxem je i to, že tomu pomáhá i finanční krize. Lidé před třemi lety totiž jezdili na 14denní dovolené, teď šetří a u moře jsou v průměru o pět dnů méně. Vody si užívají doma na zahrádce nebo na chatě.

Bazény stojí nejčastěji od 20 tisíc do půl milionu korun. Největší zájem je ale o ty do 50 tisíc. V posledních třech letech roste zájem i o zastřešení bazénů. Lidé se tak mohou koupat až šest měsíců v roce. Martin Svoboda z firmy Balarepo říká, že lidé jsou také čím dál tím více ochotni investovat do technologií, které se o čistotu vody postarají za ně.

Roční náklady na bazén vybavený automatikou jsou zhruba 5 až 6 tisíc korun. V případě manuální kontroly a ručního dolévání chemických prostředků to stojí kolem 12 tisíc. Prodejci bazénů letos očekávají rekordní čísla. Podle prvních odhadů by si tento rok mohlo pořídit soukromé koupaliště dalších 60 tisíc rodin.

Na sto tisíc obyvatel připadá v tuzemsku skoro dva tisíce bazénů, v sousedním a ekonomicky silnějším Německu má bazén asi poloviční počet rodin. Největší milovníci vodních radovánek jsou podle statistik Španělé. Tam má bazén přibližně každý čtyřicátý člověk. Letos je napuštění bazénu zase o něco dražší. Průměrně Češi platí za vodu 71 korun a 56 haléřů za metr krychlový. Větší bazén, který má 35 metrů krychlových, se tak naplní zhruba za dva a půl tisíce korun.

Koupaliště v bazénové konkurenci

Provozovatelé veřejných koupališť tvrdí, že boom zahradních bazénů na návštěvnost plováren velký vliv nemá. Například na brněnské koupaliště Riviéra si letos přišlo zaplavat dokonce o devět tisíc lidí více než vloni. Pro návštěvníky veřejných plováren je v poslední době čím dál více důležitější vybavenost koupališť. Pouze plavání a opalování většině lidem nestačí.

„Je to o společenské zábavě. Ti lidé, co si přijdou zaplavat, si zaplavou ráno, ale převážná většina sem jde za společenskou zábavou,“ sdělil ředitel koupaliště Slavkov Radoslav Lánský. Přesto se provozovatelé snaží na každý rok přichystat alespoň jednu novinku. Tady letos nabídli Brňanům zdarma wifi v celém areálu a pro příští rok připravují animační programy.