Aero Vodochody sestěhovává výrobu, lidi ale bude potřebovat

Vodochody - Byla úspěšná, ale drahá. Ještě před necelým rokem hovořilo vedení Aera Vodochody o dceřiné společnosti Rotortech, která vyrábí kompozity pro letecký průmysl ve Velké Británii, jako o úspěšném projektu. Zvyšovala se tamní výroba a vlastník si od kapacit v Cambridgi, kde firma sídlí, sliboval zejména uspokojení rostoucí poptávky po lehkých kompozitových materiálech. Teď tuto pobočku zavírá. Důvodem jsou především tamní vysoké mzdové náklady. „Tady v Aeru jsme schopni provádět stejnou výrobu s nižšími náklady a samozřejmě výrazně efektivněji,“ říká k tomu prezident Aera Ladislav Šimek. Britská Rotorech Aero Composites bude uzavřena a její části rozprodány.

Výroba z britského Rotortechu ale není jediná, která se přesouvá do Vodochod. Adresu změnila také dceřiná společnost Aera Technometra Radotín, výrobce leteckých podvozků a dalších součástí a zařízení, které využívá vodochodská firma. Důvodem je podle tiskové mluvčí Aera Daniely Mayerové „optimalizace výrobních procesů“.

Prodej se zatím nechystá

Rozhovor s Ladislavem Šimkem (zdroj: ČT24)

Technometra už je zřejmě v Aeru přestěhována, na webu už je u firmy i nová adresa. Britská výroba se převádí postupně.

„V plánu Aera je rozvoj a rozšiřování schopností… Naším cílem je vybudovat nový letecký holding zaměřený na region střední a východní Evropy…,“ dodala k současným přesunům bez dalších podrobností Mayerová. Také Martin Danko, PR manažer skupiny Penta, která Aero vlastní, potvrdil, že v současné době není prodej firmy aktuální.

Loni v říjnu tady otevřeli nové středisko, které se zabývá především výrobou kompozitních materiálů, má tedy podobnou náplň, jako měl Rotortech. Tyto kapacity by se měly dále rozšiřovat, centrum se má zaměřit i na vývoj. Zpočátku se ve Vodochodech budou dělat kompozitové části vrtulníků v rámci už stávajících programů pro firmu Sikorsky, podle prezidenta Šimka se ale jedná i o dodávkách pro další vrtulníky. Od roku 2012 by měli být v Aeru schopni uspokojit i sériovou velkoobjemovou výrobu kompozitů. Postupně bude Aero také přijímat nové zaměstnance.

Hlavně Sikorsky

Právě kooperace s firmou Sikorsky představuje dnes jeden z nosných programů Aera. Ročně se ve Vodochodech vyrobí několik desítek draků vrtulníků, do kterých se pak ve Spojených státech na základě konkrétních požadavků zákazníků montují dynamické části a interiérové prvky. V rekordním roce 2008 se v Aeru vyrobilo 56 těchto „green aircraft“, teď se kvůli nižší poptávce výroba snížila na dvacet ročně.

Kromě toho začali v Aeru pracovat také na podobných dodávkách pro společnost Sikorsky v rámci vojenského programu. „Jako jedna z velmi mála neamerických společností jsme se dostali do amerického vojenského programu. Připravujeme výrobu kokpitů pro známý Black Hawk; dodávky jsou plánovány na srpen letošního roku,“ říká Šimek a dodává, že Aero chce první dodávku posunout už na 17. červen. Zpočátku by se mělo ročně vyrábět 40 kusů kokpitů.

Jak nalákat studenty

Aero Vodochody je zapojeno i v dalších kooperacích, některé má údajně rozjednané. Na všechno bude firma potřebovat další zaměstnance, především technicky vzdělané. Těch ale může být brzy nedostatek. Nezájem studentů o studium technických oborů považuje vedení Aera v současné době za „tragický“.

Společnost před pár dny uspořádala konferenci s názvem Strategie leteckého vzdělávání v ČR a společně s Asociací leteckých výrobců, ministerstvy školství a průmyslu, univerzitami a středními školami hledala cesty, jak zájem mládeže podpořit. Všichni se shodli na tom, že klíčová je spolupráce mezi všemi zúčastněnými. Problém totiž není v tom, že by příslušné školy - ať už jakéhokoliv stupně - na trhu chyběly. Lavice ale zůstávají prázdné.

„V minulých letech se český letecký sektor utlumoval, za posledních deset let skončilo v letectví několik tisíc lidí. Dneska se ten trend obrací,“ říká šéf Aera. „Musíme přesvědčit mladé lidi, že pracovat v leteckém průmyslu je dnes atraktivní. Chystá se tady několik nových projektů a každý z nich by znamenal stovky nových pracovních míst, a to nejen v Aeru Vochochody, ale i u našich subdodavatelů.“

Vojenský program

Druhým nosným programem vedle kooperace je ve Vodochodech vojenský program. V Aeru se jednak servisují letouny, které vojáci používají, jednak se zdejší zaměstnanci starají o několik desítek letadel L159, které armáda objednala, zaplatila, ale nepotřebuje. A společně s Aerem pro ně už několik let hledají kupce.