Keňané chtějí expandovat na čínský trh

Nairobi - Keňští zemědělci se chtějí víc orientovat na čínský trh - má se stát jejich hlavním odbytištěm. Tím je dosud Evropa, kvůli krizi v ní už ale není o plodiny takový zájem. Africká země je třetím největším výrobcem čaje, hned po něm následují květiny.

Když se daří, na místním trhu vydělají v přepočtu asi dvě stě korun za týden. Pro rodinu to znamená, že mají peníze na půl měsíce. „Díky potravinám můžeme vydělávat celý rok. Na rozdíl od chovu zvířat, která jsou velmi závislá na dešti, je o plodiny menší starost,“ tvrdí farmářka Motialo Kiserianová.

Loňské sucho ovlivnilo hlavně chov dobytka na severu a východě země. Sklizně se to ale nedotklo. Tamní zemědělská produkce stoupla o tři a půl procenta. Letos odborníci očekávají růst dokonce třikrát větší. A to i přesto, že krize v Evropské unii snížila poptávku po květinách a keňském čaji. 

„Chceme prodávat více do východní Evropy, Ruska, České republiky a Polska. Tyto trhy jsou pro nás taky velmi důležité. Chceme ale proniknout hlavně do Číny. I přes velkou vzdálenost, si myslíme, že se nám to vyplatí. Prodáme tam totiž mnohem víc,“ tvrdí Stephen Mbithi, ředitel keňské asociace vývozců čerstvých produktů.


Keňa je třetím největším výrobcem čaje. Na celkových příjmech země se podílí asi jednou čtvrtinou. Květiny jsou hned po čaji na druhém místě, ekonomice přispívají asi desetinou příjmů z vývozu. Důležitými motory keňského hospodářství jsou i stavebnictví a cestovní ruch.