Španělské obchody mají žně, krizi navzdory

Madrid - Španělská ekonomika sice strádá, ale tamním obchodníkům s oblečením se daří. Největším módním řetězcům totiž vzrostl zisk skoro o třetinu. Lidé po celém světě si totiž oblíbili nákupy španělského oblečení hlavně přes internet.

„Móda je vrtkavá. Někdo je hrdinou letošní rok, příští rok už o něho zájem být nemusí. Obchody otevírají on-line prodejny po celém světě, aby se zaměřili i na zákazníky mimo zemi. A myslím, že jim to celkem vydělává,“ říká analytik Lloyds Private Bank Tim Harris. Zákazníci španělských obchodů jsou navíc i z daleké Číny.  

Španělé díky internetovým obchodům snížili závislost na domácím trhu, jen v letošním roce o více než pětinu. Jen v prvním pololetí stouply v obchodech s oblečením tržby skoro o pětinu na 7,2 miliardy eur. „Strašně se změnil způsob, jak se oblékáme. Všechno musí být jednoduché, žádná komplikovanost,“ vysvětlila modelka Valeria Mazza. 

Nejvíce za oblečení utrácejí lidé v Asii a Latinské Americe. Naopak střední a východní Evropa přestává být pro obchodníky zajímavá. Lidé totiž víc šetří a nákupní centra se už nestaví tolik jako dřív.