Dostavba D3 za soukromé peníze? Možná ano

České Budějovice - Dva úseky dálnice D3 do Českých Budějovic by se mohly postavit za soukromé peníze, tedy formou PPP projektu. V Česku se přitom zatím žádný silniční PPP projekt nepodařilo zrealizovat. Nejznámější je případ dálnice D47, kterou měla postavit izraelská firma.

Postavení 18 kilometrů dálnice D3 Bošilec - Borek by mělo rozhodnout o osudu PPP projektů v Česku. „Předložíme vládě variantu jak klasické výstavby, klasického financování, tak i formou PPP,“ tvrdí náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl.

PPP je dražší, ale bez následných starostí

Zatímco klasická výstavba financovaná státem by vyšla podle odhadů zhruba na 5 miliard korun, cena PPP projektu bude vyšší. Jenže stát se nebude muset starat 30 let o údržbu a opravu dálnice a stavbu bude pouze po částech splácet.

Definice PPP projektu

PPP je obecně užívanou zkratkou pro Partnerství veřejného a soukromého sektoru, převzatou z anglického termínu Public Private Partnerships. PPP je obecný pojem pro spolupráci veřejného a soukromého sektoru vzniklou za účelem využití zdrojů a schopností soukromého sektoru při zajištění veřejné infrastruktury nebo veřejných služeb. Jednotlivé varianty PPP by měly zvyšovat kvalitu i efektivnost veřejných služeb včetně výkonu státní správy a urychlovat realizaci významných infrastrukturních projektů s pozitivním dopadem na rozvoj ekonomiky.

(čerpáno z dalnice-d3.cz)


„V případě, že stát nemá investiční prostředky momentálně, tak soukromý sektor je mu schopen vypomoci,“ tvrdí Igor Snopek, předseda Asociace PPP. Stát by v takovém případě zodpovídal pouze za výkup pozemků a získání stavebního povolení. Odměna se ale nebude vypočítávat z počtu projetých aut, ale pouze podle toho, jak bude dálnice sjízdná.

Třeba v Maďarsku docházelo k tomu, že dálnici postavenou pomocí PPP projektu řidiči začali objíždět. Výhodou by podle ekonomů zase mělo být to, že u PPP projektů je menší riziko korupce.

PPP projekt nabízí méně prostoru pro korupci

„U klasické veřejné zakázky se u nás něco postaví, může se tam krást, v pětiletých intervalech se dálnice opravuje a je to vlastně příležitost pro korupci. Na rozdíl od PPP projektu, kdy se dálnice postaví a potom je na 30 let vymalováno,“ tvrdí Marcel Babczynski, ředitel odboru infrastrukturních projektů České spořitelny.

Vláda by měla o PPP projektu na dálnici D3 rozhodnout během prosince.

Informace o dálnici naleznete ZDE