Češi šetří na oblečení, nakupují ho hlavně ve slevách

Praha – Češi nakupují oblečení mnohem méně než dřív. Podle studie společnosti INCOMA GfK změnilo své nákupní návyky osmdesát procent Čechů. Lidé nejsou ochotni utrácet za luxusnější kusy jako jsou obleky, večerní šaty a další formální oděvy. Méně peněz ale dávají i za běžnou módu.

„Rozhodně se potvrdilo, že lidé omezili náklady jak na potraviny a na každodenní zboží, tak i na oblečení,“ doplnila autorka studie Martina Drtinová. Přestože se až 80 procent Čechů domnívá, že značka rovná se kvalita, do široka otevírat peněženky už se jim ale tolik nechce. 

Co není ve slevě, jako by vůbec nebylo

Nižší ceny u značkového oblečení hledají už i lidé s vyššími příjmy. „To je úplně přirozenost člověka sehnat určitou věc levněji, než bývala. Slevy jsou světový fenomén,“ potvrzuje návrhářka Liběna Rochová. Přestože se ale Češi rozhodli šetřit, téměř pětina lidí nakupuje výhradně značkové zboží, a častěji mladší lidé než starší. Mnoho zákaznic je ochotných za nákupy oblečení utratit i desetitisíce za měsíc. Každý Čech za módu ročně utratí průměrně deset tisíc korun. To je asi o 15 procent méně než před třemi roky.

Před krizí nakupovala většina lidí jednou měsíčně, teď do obchodu s oblečením Češi zavítají jen jednou za čtvrt roku. „Češi spíš daleko víc než do oblečení investují do doplňků, hodně si kupují boty, sluneční brýle a kabelky,“ podotkla organizátorka Dreft fashion week Barbora Bergová. U každodenního oblečení nezáleží na osvědčeném střihu, Češi ho nakupují co možná nejlevněji. A tuzemskou specialitou zůstává i nakupování v asijských tržnicích, kde občas něco pořídí 70 procent lidí.