Boj Česká pošta versus soukromé firmy odstartoval

Praha - Česká pošta má poprvé v historii konkurenci v doručování dopisů. Od ledna mohou psaní do váhy 50 gramů a ceny 18 korun doručovat soukromé firmy. První z nich už teď soupeří s klasickými pošťáky o zákazníky. Boj se strhl také o peníze, které mají firmy České poště platit.

Lidé zvyklí na pošťáckou uniformu se musejí připravit na změnu. Neříkají si pošťáci, ale doručovatelé. Od ledna se desítky soukromých firem hlásí o roznášku - hlavně výpisů z účtů bank nebo telefonních operátorů, tedy o lukrativní zakázky v součtu až za 4 miliardy korun. 

Ty dosud mohla získat jediná firma s pošťáckou trubkou, která patří státu. „Konkurence si brousí zuby asi na 15 procent trhu, ale Česká pošta jí to ztíží,“ řekl její mluvčí Ivo Mravinac. České poště v každém případě zůstane převážně prodělečná soukromá korespondence a adresy na vesnicích. Navíc musí soukromníkům poskytnout svoji doručovatelskou síť. 

Reportáž Jana Černého (zdroj: ČT24)

Firmy, které chtějí pošťákům konkurovat, proto mají poště platit, aby měla peníze na financování služeb, jež musí ze zákona zajistit. Za haldami dopisů se teď bojuje nejen o zákazníky, ale přímo i o peníze. 

Přestože mají soukromníci v taškách kromě dopisů připravené i stížnosti na průběh liberalizace, vpuštěním firem na trh s korespondencí padl poslední monopol, který státní firmě zbyl.

Samoobslužný poštovní automat
Zdroj: ČT24/Integer.pl

České poště teď rychle přibývá konkurence nejen v doručování dopisů, ale i balíků. Třeba polské zařízení samoobslužný poštomat - také Česká pošta plánuje podobné zařízení na vyzvedávání balíků bez front 24 hodin denně. Konkurence z Polska ale poštu předběhla a svoje zařízení v Česku instaluje už teď.