Praha - Česká pošta má poprvé v historii konkurenci v doručování dopisů. Od ledna mohou psaní do váhy 50 gramů a ceny 18 korun doručovat soukromé firmy. První z nich už teď soupeří s klasickými pošťáky o zákazníky. Boj se strhl také o peníze, které mají firmy České poště platit.
Boj Česká pošta versus soukromé firmy odstartoval
Lidé zvyklí na pošťáckou uniformu se musejí připravit na změnu. Neříkají si pošťáci, ale doručovatelé. Od ledna se desítky soukromých firem hlásí o roznášku - hlavně výpisů z účtů bank nebo telefonních operátorů, tedy o lukrativní zakázky v součtu až za 4 miliardy korun.
Ty dosud mohla získat jediná firma s pošťáckou trubkou, která patří státu. „Konkurence si brousí zuby asi na 15 procent trhu, ale Česká pošta jí to ztíží,“ řekl její mluvčí Ivo Mravinac. České poště v každém případě zůstane převážně prodělečná soukromá korespondence a adresy na vesnicích. Navíc musí soukromníkům poskytnout svoji doručovatelskou síť.
Firmy, které chtějí pošťákům konkurovat, proto mají poště platit, aby měla peníze na financování služeb, jež musí ze zákona zajistit. Za haldami dopisů se teď bojuje nejen o zákazníky, ale přímo i o peníze.
Přestože mají soukromníci v taškách kromě dopisů připravené i stížnosti na průběh liberalizace, vpuštěním firem na trh s korespondencí padl poslední monopol, který státní firmě zbyl.
České poště teď rychle přibývá konkurence nejen v doručování dopisů, ale i balíků. Třeba polské zařízení samoobslužný poštomat - také Česká pošta plánuje podobné zařízení na vyzvedávání balíků bez front 24 hodin denně. Konkurence z Polska ale poštu předběhla a svoje zařízení v Česku instaluje už teď.