Bordeaux 2010 est arrivé!

Praha - Francouzští vinaři v Praze ve čtvrtek oficiálně představili své Bordeaux ročník 2010, které se teprve loni plnilo do lahví. Do prostorů Pražského hradu přilákali skoro 800 sommeliérů, a to nejen z Česka. Devátý ročník Audience Grand Cru Classé Bordeaux je totiž jediná akce svého druhu ve střední Evropě.  

Bordeaux má od nepaměti temně rudou barvu i vůni koření a lesních plodů. Ročník 2010 je ale výraznější a silnější, dosahuje totiž až 15 procent alkoholu. Češi přitom stále preferují tuzemská vína. Z dovozu jsou nejoblíbenější italské a španělské značky, francouzské pak tvoří jen čtyři procenta dovozu. Vinaři z Bordeaux letos v Praze prezentují přes 50 vín. 

„Od každého vína se vypije zhruba 20 láhví. Jenom při degustacích se tady vypije více jak tisíc láhví. V momentální tržní ceně to přináší zhruba dva miliony korun,“ vysvětluje pořadatel audience Zlatko Míčka. 

Ovšem prosadit se ve vinařské branži je zpravidla zdlouhavé. Než se značka zavede, trvá to i desetiletí. I proto jsou vinařství většinou rodinné podniky s dlouhou tradicí. Například rod Emeline Borieové sídlí v kraji Bordeaux už od středověku. „Já pocházím už ze čtvrté generace, která pěstuje víno. A ze třetí, která vlastní zámek a vinice Grand Puy Lacoste,“ říká vinařka z Grand Puy Lacoste Emeline Borieová. 

Nejdražší láhev, kterou na audienci vinaři prezentují, vyjde zhruba na 6 000 korun. Nejlevnější láhev pak stojí asi 350 korun. Jak se cena sklizně 2010 z bordeauxských vinic bude vyvíjet dál, ale zatím není jasné. Loni se totiž v Evropě urodilo nejmíň révy za posledních 40 let. 

Investice do vína – ročně až 15procentní výnos 

Slabá byla i česká sklizeň – o třetinu menší než rok předtím. Přes stoupající cenu ale Češi vypijí stále více vína. Podle Svazu vinařů loni poprvé překonali hranici 20 litrů na osobu za rok. A mírně přibývá i Čechů, kteří do vína investují. Na láhvi se dá za rok vydělat až 15 procent její původní ceny.