Erotika v reklamě? Čechům nevadí, jsou stále tolerantnější

Praha - Češi jsou zvyklí na reklamy, kde se třeba odhaluje poprsí. Nahota prodává a Češi jsou k erotice v reklamě stále tolerantnější - nevadí celým třem čtvrtinám populace. Ukázal to průzkum agentury ppm factum a České marketingové společnosti. Podobně liberálně se Češi staví i k propagaci alkoholu. Nejtolerantnější přístup mají ale lidé tradičně k reklamě na pivo.

Jedna česká banka sloganem „Užij si svůj první bankovní styk“ cílila na mladé. Spot si sice vysloužil anticenu pro nejvíc sexistickou reklamu - Sexistické prasátečko, podle banky ale zaujal. Třeba v konzervativním Polsku by patrně takový úspěch neměl.

Češi jsou ale k erotice v reklamě extrémně tolerantní. „Asi to bude souviset s poměrně nízkým počtem katolicky věřících. Tyto zábrany u nás moc nejsou,“ míní odborník na výzkum trhu Ivan Tomek. Úplný zákaz sexuálních motivů v reklamě by si přál jen zhruba každý desátý Čech. Čtvrtině populace erotika v reklamě naopak nevadí. Celé polovině Čechů, hlavně mužům, se pak líbí.

Pozor na samoúčelnost - může škodit

Nahota v reklamě funguje hlavně u spodního prádla, oblečení nebo kosmetiky. Nesmí být ale samoúčelná. Odhalené tělo a dvojsmyslné slogany – třeba v reklamě na nebankovní půjčku, na paměťový disk nebo v jedné na kečup - jsou kontraproduktivní. 

Nahá žena v reklamě se sice prodává, neměla by ale zastínit samotný výrobek. „Musíme si dávat pozor na to, čemu se říká upíří efekt. Mnohdy si lidé tu reklamu pamatují a vědí, že tam byla krásná žena, že se sprchovala, ale nevztáhnou si to k výrobku. To znamená, že vlastně jako upír ta krásná dáma vysaje to vlastní sdělení,“ konstatovala Jitka Vysekalová z České marketingové společnosti.

Liberálně se lidé staví také k reklamám na lihoviny

Průměrný Čech vypije 150 litrů piva ročně – nejvíc na světě. Přitom se reklama na alkohol – včetně destilátů – skoro nereguluje. V televizi se smí vysílat v jakoukoli denní dobu. I to podle některých odborníků přispívá k rekordní konzumaci alkoholu v tuzemsku.