Jak nenaletět při „předváděčkách“? Důchodci absolvují školení

Praha - Česká obchodní inspekce začala po celé republice školit seniory, jak nenaletět při takzvaných předváděcích akcích. Právě na starší lidi cílí agresivní prodejci nejčastěji. Pozvou či přímo odvezou je na místo, kde se snadno nechají zmást třeba nabídkami dárků zdarma a mnozí si pak koupí drahé zboží, které by je jinak vůbec nezajímalo. Předpisy přitom porušují podle čerstvých údajů České obchodní inspekce tři ze čtyř předváděcích akcí.

Spolu s Českou obchodní inspekcí se na předváděcí akci v Brně vydal i figurant ČT vybavený skrytou kamerou. Zpočátku byl průběh klidný, postupně ale gradoval nátlak a agrese. „Uvedené zboží v hodnotě 137 tisíc získáte v rámci reklamy zcela zdarma! Pouze ke koupi parního čisticího systému v hodnotě 50 tisíc,“ zaznělo na akci. Dárek, který je zdarma, a přeci podmíněný nákupem, je přitom jasné pochybení. 

Vše se odehrávalo v uzavřeném hotelovém salonku přímo v centru Brna. Padesátku lidí tam zavřeli v devět hodin ráno a propustili je až ve dvě odpoledne. Mnozí senioři dorazili kvůli rozdávání dárků z pozvánky. „Je tu napsáno: 8 kilo prášku, 10 kilo brambor, 9 litrů jaru, 10 kusů salámu. Pak nám oznámili, že samozřejmě by to tu společnost zruinovalo,“ řekl jeden z účastníků předváděcí akce. 

Pozvánka na předváděcí akci
Zdroj: ČT24

Často lidé na akce chodí ze zvědavosti

Na dotaz, proč je lidem slibováno něco, co nelze splnit, organizátor neodpověděl. Klamání ale znamená další provinění. „Když nic nekoupíte, tak jsou sprostí, tak vám nedají dárky,“ řekla jiná účastnice.

Těžkou práci tak má Česká obchodní inspekce, která musí stíhat vynalézavé prodejce, ale také školit jejich zákazníky, jak čelit nekalým praktikám. „Nekalá praktika je každé jednání prodávajícího, které vede k tomu, že si spotřebitel koupí výrobek, který by si za normálních okolností nekoupil,“ vysvětlil pojem zástupce ředitele Inspektorátu ČOI pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj Boris Stabryn. „Stejné kvality a za daleko nižší cenu zboží zakoupíte dneska v supermarketech,“ upozornila Marcela Reichelová ze Sdružení obrany spotřebitelů Moravy a Slezska. 

V besedách se spotřebiteli bude inspekce pokračovat. Vedle seniorů zacílí navíc i na mladé. „Jsem rád, že se vůbec začalo něco dělat, že se o tom takhle mluví v televizi. Že se zvedá povědomí o tom, že ty akce jsou vlastně podvod, profesionálně připravená akce, která je má zmanipulovat k nějaké koupi. Myslím si, že část lidí to může odradit,“ řekl Martin Konečný, odborník na psychologii vyjednávání. 

Metody prodejců jsou stále sofistikovanější

Nejlepší obrana je ale podle inspektorů i psychologů jasná - na podobné akce vůbec nejezdit. Prodejci totiž volí čím dál důmyslnější metody. Díky hrubému jednání, výhrůžkám nebo alkoholu zákazníci snadněji podlehnou. 

V průměru tři ze čtyř předváděcích akcí podle souhrnných dat České obchodní inspekce za loňský rok porušují předpisy a poškozují přítomné. Kontroloři byli na 281 místech a porušení jedné či více povinností zjistili ve více než dvou stech případech. Procento viníků v posledních letech roste.

Dokládají to i čerstvá data za první měsíce letošního roku. Podle inspektorů z pětašedesáti kontrolovaných akcí neprošlo skoro padesát. Nejčastěji přitom jde o nekalé obchodní praktiky: agresivní i klamavé. Tedy uvádění nepřesných i nepravdivých údajů o nabízených výrobcích a jejich cenách.

Prodejci také často mlží kolem reklamací. Existují ale i další rizika. „Jsou to například fiktivní výhry, za které musí výherci zaplatit, nebo dlouhodobé smlouvy na opravu a údržbu věcí, kde mají spotřebitelé ztíženou možnost odstoupení od smlouvy,“ konstatoval šéf České obchodní inspekce Vladimír Velčovský.