Ženy, opřete se do toho!

Washington - Americké ženy chtějí do topmanagementu a ve Spojených státech tak sílí veřejné hnutí za vyšší počet žen ve vysokých manažerských pozicích. V současnosti převládají na takových pozicích muži. Žen manažerek je v USA jen 15 procent. Iniciativa přichází přímo od šéfů firem, a ne od politiků jako třeba v Evropě, kde se Komise snaží prosadit na vysoké posty až čtyřicet procent žen.

Kam oko v ředitelských kancelářích firem dohlédne, tam sedí prakticky pouze muži. Vysoce postavené ženy - ředitelky či topmanažerky, aby pohledal. Ženy proto začaly hledat nové možnosti, jak současný stav změnit. „Nedávno jsme hledali tři nové vývojáře. 45 uchazečů byli muži a k tomu jen tři ženy. Myslím, že to jasně vypovídá o současné situaci na trhu práce,“ uvedla Kate Endressová, zakladatelka technologické firmy Ditto.

Celé aktuální hnutí se nechalo inspirovat publikací jedné z šéfek Facebooku. V originále se jmenuje „Lean In“ - volně přeloženo „Opřete se do toho“. Kniha měla úspěch a firmy v ní našly inspiraci, zejména v Silicon Valley, v high-tech centru Ameriky.

„Ženy chtějí mít možnost uspět. Chtějí práci, která by byla na třeba 60, 80 ale i 100 hodin týdně, ale taky chtějí nebo už mají rodinu, o kterou se musí starat, cítí se být odpovědné a chtějí být někdy doma, starat se o domov a vychovávat děti,“ řekla Cristina Cordová, šéfka rozvoje a obchodu společnosti Stripe.

Ženy, opřete se do toho! (zdroj: ČT24)

Příkladů úspěšných topmanažerek je proto málo, přesto jsou i na těch úplně nejvyšších postech. Například autorka knihy Sheryl Sandberg, Marissa Mayerová v Yahoo! nebo předsedkyně správní rady IBM Virginia Romettyová. Muži podle nich mají výhodu, že nemusí tak zásadně plnit rodičovské povinnosti. „Myslím, že je třeba začít úplně na začátku, už u malých holčiček, už ve škole. Učitelé jim musí vysvětlit jejich možnosti a říct, že takové posty nejsou jen pro muže. Tak, aby si nemyslely, že hlavní jejich životní úkol je starat se o rodinu,“ myslí si Kelly Steckelbergová, šéfka provozu společnosti Zoosk. 

Děvčata musí jednoduše vědět, že mají na výběr

Některé školy, například dívčí škola v Palo Alto v Kalifornii, už s takovým postupem začaly. Snaží se děti motivovat k větším výkonům. „Není nutné dělat z lidí výkonné stroje. V žádném případě nechceme rušit přirozenou roli ženy jako matky, ale malá děvčata musí jednoduše vědět, že mají na výběr,“ řekla ředitelka školy Angi Chauová.

Hnutí ve Spojených státech vzniklo i přesto, že je tu podíl vysoko postavených žen vyšší než například v Evropě. V Evropě je ve vedoucích pozicích v průměru 14 procent žen. Ovšem zatímco třeba ve Finsku je průměr 27 procent, na Maltě nebo Kypru je to méně než čtyři procenta, v Česku je to přes 15 procent.