Za zrychlování svých vozů zaplatí Toyota rekordní pokutu

Washington/Tokio - Japonská automobilka Toyota zaplatí rekordní pokutu 32,4 milionu dolarů, kterou jí vyměřily americké úřady na závěr vyšetřování technických problémů jejích aut. Představenstvo Toyoty souhlasilo, že sankci zaplatí, ale bez toho, aby přiznalo porušení amerických zákonů. Automobilka doufá, že to bude konečná tečka za smutnou kauzou a že se jí v budoucnu podaří získat zpět nalomenou důvěru amerických spotřebitelů.

Toyota se vždy pyšnila pověstí kvalitních aut. Poslední rok jí ale tuto image citelně naboural. Kvůli nechtěnému zrychlování a problémům s brzdami musela svolat přes 11 milionů aut. Technické problémy navíc údajně stály za stovkami dopravních nehod, které si vyžádaly desítky životů.

Podle amerických úřadů zareagovala Toyota na problémy pozdě. Vyšetřování nakonec završilo několik pokut v celkové hodnotě kolem 50 milionů dolarů. Celkovou částku citelně navýšila právě ta poslední – rekordní pokuta. „Jsem rád, že se Toyota zavázala zaplatit maximálně možný trest. V budoucnu bude jistě spolupracovat na ještě větším zabezpečení spotřebitelů,“ řekl k tomu americký ministr dopravy Ray LaHood.

Toyota zaplatí miliony (zdroj: ČT24)

I když firma uhradí všechny sankce, vyhráno ještě nemá. Majitelé poškozených vozů a příbuzní mrtvých požadují odškodnění. Toyota si ale dál stojí za tím, že za nechtěným zrychlováním a problémy s brzdami stojí nevhodné rohožky na straně řidiče. Podle protistrany to má však původ ve vadném elektronickém ventilu.

Toyota si chce vylepšit image

Yoshihiro Okumura, manažer Chibagin Asset Management

„Je pozitivní, že se tato událost stane minulostí a Toyota se bude moci zaměřit na rychlou restrukturalizaci image své značky na americkém trhu.“

Z hlavních automobilek působících na americkém trhu zaznamenala Toyota pod tlakem špatných zpráv v letošním roce nejhorší výkon. Její prodeje v USA vzrostly pouze o 0,2 procenta, zatímco trh jako celek expandoval o 11,2 procenta. Ukončení vleklého sporu s americkými úřady a to, že se automobilka alespoň částečně hlásí k odpovědnosti, by jí nyní mohlo pomoci pochroumanou image vylepšit.

Pro příští rok má Toyota smělé plány. Chce zvýšit celosvětové prodeje o 3 procenta. V samotných Spojených státech dokonce o 9 procent.