Inspekce rozdala za předváděcí akce pokuty za 5 milionů

Praha - Česká obchodní inspekce (ČOI) jen během prvních tří měsíců tohoto roku uložila za použití nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích pořádajícím firmám pokuty za 5,4 milionu korun. Zákon byl podle inspektorů porušen v 81 procentech případů. Navíc stoupá také počet lidí, kteří se účastní předváděcích a "poznávacích" zájezdů třeba v Turecku.

„Nekalých obchodních praktik na předváděcích akcích, včetně agresivních, přibylo,“ varuje ústřední ředitel ČOI Vladimír Velčovský. Nejvyšší pokutu dostala Česká Reklamní společnost, konkrétně šlo o 1,8 milionu korun. Celkem inspektoři v prvním kvartále roku provedli 113 kontrol, porušení předpisů zjistili v 92 případech a provinilcům uložili 37 pokut.

Navíc inspekce také podala příslušným živnostenským úřadům návrhy na odebrání živnostenského oprávnění. „Tyto praktiky uplatňované vůči důvěřivým seniorům zaslouží maximální výši pokut a zrušení živnostenského oprávnění, což jsme navrhli v uplynulých týdnech ve třech případech: 1. České Reklamní společnosti, společnosti Czech reisen a také u podnikatele Františka Tůmy z Prahy. A další mohou následovat,“ doplnil šéf ČOI.

Firmy porušovaly především zákon o ochraně spotřebitele. Většinu zjištěných porušení tohoto zákona tvořilo prokázané používání některé z forem nekalých obchodních praktik, včetně agresivních. „Ty spočívaly zejména ve vytváření klamného dojmu, že spotřebitel vyhrál nebo vyhraje, pokud bude jednat určitým způsobem, ačkoliv ve skutečnosti žádná taková výhra nebo výhoda neexistovala nebo pro její získání musel spotřebitel vynaložit finanční prostředky,“ vysvětlila ČOI.

Novinka - zájezdy do Turecka

Inspektoři zároveň upozorňují i na to, že na Evropské spotřebitelské centrum se v poslední době stále častěji obrací čeští senioři, kteří se zúčastnili „poznávacích“ zájezdů, zejména do Turecka. Tam od místních prodejců v rámci předváděcí akce zakoupili různé zboží, nejčastěji předražené koberce či šperk a ptají se, zda a jak lze od smlouvy odstoupit nebo se domoci dalších práv vymahatelných mimo země Evropské unie.

„Rada zní jasně – na takové zájezdy nejezdit, a případně na nich nic nekupovat. Jde opět o nekvalitní zboží za vysoké ceny a čehokoli se domáhat zpětně při nákupech mimo EU je poměrně obtížné,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra, působícího při České obchodní inspekci. 

A právě ode dneška se do tuzemských kin dostává dokument Šmejdi režisérky Silvie Dymákové, která drsné pozadí předváděcích akcí pro seniory zaznamenala skrytými kamerami. Lidé starší 65 let mají vstupné na film zdarma. Film vznikl v koprodukci České televize, která chtěla lidem v Česku a hlavně divákům ČT přinést znepokojivou podívanou. „Máme obrovskou radost, že se film Šmejdi setkal s tak mimořádnou reakcí. Titulní stránky novin, vášnivé internetové debaty, vyjádření předních politiků, to všechno je důkazem toho, že problém předváděcích akcí pro seniory je opravdu velmi bolavý a že se skrz naše rodiče a prarodiče dotýká opravdu každého z nás,“ uvedla Ivana Pauerová Miloševič z Filmového centra ČT.