Přišel vám neobjednaný holicí strojek? Rozhodně ho neplaťte

Praha – Sdružení obrany spotřebitelů varuje před praktikami firem, které zasílají do schránek nevyžádané zásilky. Radí, aby lidé za neobjednané zboží neplatili a nereagovali ani na upomínky. Například švýcarská firma Courlux zasílá lidem do poštovních schránek holicí strojky a složenku a domáhá se zaplacení. Po neuhrazení částky hrozí, že bude peníze vymáhat inkasní kancelář. Z podnětu ČT se na takovou praxi zaměřila Česká obchodní inspekce. Podle ní může jít o agresivní obchodní praktiky.

Přestože si nic netušící příjemci zásilek od Courluxu nic neobjednávali, v jejich schránce se objevila obálka s holicím strojkem. S údivem nakonec zboží uhradili. Když pak další nechtěné zásilky, tentokrát už za několikanásobně vyšší cenu, platit odmítli, ze strany Courluxu následovala upomínka a upozornění, že částku jinak začne vymáhat inkasní kancelář. „Upozornili jsme je na to, že si myslíme, že jednají v rozporu se zákonem. Firma nám tedy odpověděla, že je všechno v pořádku, že nemusíme nic platit,“ popisuje své zkušenosti jedna z poškozených.

Podobnou zkušenost má se stejnou firmou také Hana Laslová z Brna. I v její schránce se nečekaně objevil holicí strojek a složenka na 69 korun. Za měsíc jí přišla nová náhradní břitva, kterou prý firma posílá automaticky a automaticky se má taky zaplatit.

Podvodné zásilky (zdroj: ČT24)

Courlux tvrdí, že vše je v pořádku a v žádném případě nejde o nevyžádanou zásilku. „Paní Laclová mohla v případě pochybností kontaktovat zákaznický servis v ČR pro značku Stella Lady a objednávku zrušit. Nicméně k tomu nedošlo,“ brání se firma.

Příjemcům podobných zásilek odborníci vzkazují, aby takové zboží v žádném případě neplatili. „Šlo-li zboží doručeně bez řádné objednávky, nemusí ho spotřebitel vracet ani nemusí prodávajícího o této skutečnosti vyrozumět,“ vysvětluje právník Sdružení obrany spotřebitelů Miroslav Huml.

Courlux navíc posílá vše obyčejnou poštou, a ne jako doporučenou zásilku. Dopis, který informuje o zařazení do seznamu pravidelných odběratelů, se tak do rukou adresáta nemusí vůbec dostat. „Prodávající by musel u případného soudu komunikaci s kupujícím řádně dokázat,“ upozorňuje Huml.

Na webu Sdružení obrany spotřebitelů se objevilo více než 230 negativních zkušeností s firmou Courlux. Podobné postupy při prodeji zboží podle odborníků praktikuje i řada jiných firem.