Apple, nejhodnotnější značka roku, neplatí v USA daně

Washington - Americký Senát obvinil technologický gigant Apple z toho, že využívá síť dceřiných firem umístěných v Irsku, aby se v USA vyhnul placení daně z příjmu. Má se jednat o miliardy dolarů. Vysvětlovat situaci bude senátorům ředitel Applu Tim Cook, ale i finanční ředitel. Apple již dříve uvedl, že daňových triků nevyužívá. Americká společnost se mezitím stala nejhodnotnější světovou značkou pro rok 2013. Její hodnota za poslední rok vzrostla o jedno procento na 185 miliard dolarů (asi 3,8 bilionu korun).

Apple je sice největším plátcem daní v USA, ale patří také mezi největší firmy, které se placení daní vyhýbají. Daňová strategie Applu je nyní středem pozornosti kvůli debatě o tom, zda a jak zvýšit příjmy státního rozpočtu.

Mnoho amerických demokratů se domnívá, že se vládě nedaří vybrat miliardy, protože firmy ukrývají zisky v zahraničí a vyhýbají se placení daní. Republikáni požadují snížení sazby daně z příjmu právnických osob na 35 procent a snížení daňové zátěže u peněz, které americké firmy vydělají v zahraničí. Podle nich by to podnítilo firmy k investování doma.

Apple již dal najevo, že vzhledem k současné výši daní v USA nemá zájem, aby své zisky převáděl ze zahraničí do USA. Zpráva uvedla, že Apple díky své strategii neodvedl v USA v roce 2011 na federální dani nejméně 3,5 miliardy dolarů a loni devět miliard dolarů. Firma v roce 2011 zaplatila v USA na daních 2,5 miliardy dolarů a loni šest miliard dolarů.

Daňová strategie společnosti Apple:

  • Technologický gigant ke své daňové strategii využívá pět firem v Irsku. Firmy mají stejnou adresu v Corku a stejné členy představenstva. V Irsku jich je sice všech pět zapsáno do obchodního rejstříku, pouze dvě jsou tam ale i daňovými rezidenty a jejich příjmy tam podléhají platbě daně. To znamená, že další tři firmy nemají ze zákona povinnost v Irsku platit daně.
  • Zpráva amerického Senátu upozornila, že Apple využívá rozdílu mezi zákony v USA a v Irsku. V Irsku firma platí daně v případě, že tam má nejen sídlo, ale i vedení a je odsud řízena a kontrolována.
  • Podle amerického zákona je firma daňovým rezidentem, tedy poplatníkem, v zemi, kde byla zřízena. Firmy Applu tak nejsou daňovými rezidenty ani v Irsku ani v USA. Hlavní dceřiná firma, holdingová společnost zahrnující maloobchody Applu po Evropě, neplatila firemní daň již nejméně pět let.

Přesun zisků do zahraničí? Tato strategie je vlastní více firmám

Podvýbor amerického Senátu také zkoumal daňové strategie dalších amerických nadnárodních firem, jako je Microsoft, Hewlett-Packard a další. I ty se podle podvýboru vyhýbají placení daní přesunem zisků do zahraničí.

  • Apple se udržel v čele žebříčku nejcennějších značek světa BrandZ TOP, který sestavuje od roku 2006 společnost Millward Brown. Za tu dobu se hodnota značek v žebříčku zvýšila o 77 procent. Firmám se daří i na burze, kde cena jejich akcií za osm let vzrostla zhruba o 58 procent. „Sledujeme oživení finančních ukazatelů ve Spojených státech, také Indie je na tom velice dobře a stabilní je i Čína,“ řekl Hospodářským novinám ředitel české pobočky Millward Brown Luboš Rezlel.
  • Do první desítky se mezi americké značky vměstnala i čínská společnost China Mobile, která je tak nejcennější zahraniční značkou. V Evropě je nejcennější značkou Vodafone, jehož hodnota je v žebříčku vyčíslena na 39,7 miliardy dolarů.
  • Skokanem roku je luxusní značka Prada, za ní pivo Brahma a oděvy Zara.
  • Nejlepším nováčkem je regionální banka ANZ na 52. pozici. Bankám se loni v žebříku celkově dařilo a hodnota jejich značek vzrostla o 23 procent. To byl druhý nejvyšší růst po pivovarnickém sektoru, kde je nejcennější značkou Budweiser.
  • Nejcennější automobilovou značkou je Toyota.
       
    Millward Brown vychází z toho, jak samy firmy účtují hodnotu svého nehmotného jmění ve výsledkových zprávách, a kombinují to s vnímáním hodnoty značky v marketingových průzkumech u spotřebitelů a firemních uživatelů.