Obchodovat doma nebo v zahraničí? CzechTrade vám odpoví

Praha – Kde sehnat finance? To je otázka, které se nevyhne žádná firma, která se rozhodne expandovat za hranice České republiky. Peníze jsou totiž hnacím motorem a základní podmínkou úspěchu. Především pro malé a střední podniky je to ale velmi náročný, někdy až nemožný úkol. Problém nastává především při expanzi do rizikovějších teritorií. K tomu, aby podobné firmy našly odvahu k takovému kroku, jim napomáhá stát. O možnostech financování tuto středu informoval zájemce seminář státní příspěvkové organizace na podporu exportu CzechTrade.

Česká republika je malá a velmi otevřená ekonomika. Vývoz je výrazným tahounem domácího hospodářství – na hrubém domácím produktu se podílí 80 procenty. Není proto divu, že se stát snaží podniky podpořit tak, aby sebraly odvahu a rozšířily svoje aktivity i do zahraničí. Základní otázkou při takovém kroku jsou finance a rizika spojená se ztrátou investovaného kapitálu. Právě kvůli tomu stát, konkrétně ministerstvo průmyslu a obchodu, vytvořil několik základních pilířů, o které se každý exportér může opřít, a uspíšit tak náročné umisťování svého byznysu na zahraniční trh.

CzechTrade a CzechInvest - užitečný zdroj informací

Jde v prvé řadě o CzechTrade a CzechInvest. Jsou to agentury, které se zabývají poradenstvím. Podniky se na ně obracejí především, protože některé služby poskytují za mnohonásobně nižší ceny, než které si účtuje komerční sektor. CzechTrade poskytuje poradenství a pomocí široké sítě zahraničních kanceláří dokáže prezentovat české produkty na zahraničních trzích daleko efektivněji, než kdyby se o to společnost pokoušela vlastními silami. Nově také vládní proexportní agentura spouští službu, která napoví firmám, zda má jejich zboží nebo služba šanci uspět v zahraničí a na které trhy je pro ně nejvhodnější vstupovat.

CzechIvest se potom zaměřuje na posílení konkurenceschopnosti české ekonomiky. Podporuje malé a střední podnikatele, infrastrukturu, inovace a získává zahraniční investice.

Kde sehnat a pojistit finanční prostředky?

TIP: Webinář České exportní banky

  • úterý 14. 12. – webinář na téma klientské produkty treasury a financování vývozu malých a středních podniků se státní podporou
  • úterý 28. 12. – speciální sváteční webinář

Webinář je online seminář, kterého se každý může zúčastnit z pohodlí svého domova nebo kanceláře. Zájemci stačí připojení k internetu a může čerpat nové informace, o kterých lze rovnou i diskutovat s odborníky, kteří jsou připraveni odpovídat přes chat nebo email.

Pomocnou ruku podá váhajícím vývozcům i Česká exportní banka. Ta byla založena, aby doplnila služby, které nabízí domácí bankovní soustava. Vývozní operace totiž často vyžadují dlouhodobé zdroje. Ty však za přijatelné úrokové sazby a v potřebných objemech tuzemské banky nenabízejí.

Po boku bance stojí i Exportní garanční a pojišťovací společnost. Ta pokrývá mezeru na trhu v oblasti pojišťovnictví, na kterou nemají soukromé úvěrové pojišťovny dostatečnou kapacitu. Poskytuje podnikům pojištění vývozních úvěrů a tuzemských pohledávek proti teritoriálním a tržně nepojistitelným rizikům.

Všechny výše zmíněné formy podpory českého exportu tvoří základnu pro záměry státu v oblasti vývozu. Naplňují tak exportní strategii České republiky, kterou zpracovává ministerstvo průmyslu a obchodu a schvaluje vláda.

Loni s českým vývozem zamávala krize, letos bude lépe

Nejčernější předpovědi ekonomů ohledně dopadu hospodářské krize na český export z počátku minulého roku se nenaplnily. Přesto se však nedalo nad jeho loňskými výsledky jásat. Byly totiž výrazně zlepšeny propadem dovozu v důsledku nízkých cen ropy. Zhoršení výsledků zaznamenala i agentura CzechTrade. V roce 2009 totiž čeští exportéři za její pomoci vyvezli produkty za více než tři miliardy korun. Ve srovnání s rokem 2008 je to přesto zhruba o dvě miliardy korun méně.

Letošní výsledky už ekonomy hřejí více. Poptávka v zahraničí totiž pozvolna roste a zakázky se do Česka opět vrací. Dobrou zprávou je i zlepšující se zdraví našeho souseda a velkého tahouna české ekonomiky – Německa. Právě k našemu západnímu sousedovi vyváží čeští exportéři nejčastěji.