Dárcovství v ČR: Kdo chce jednorázovou pomoc, často ostrouhá

Praha - Na peníze na dobročinné účely už nedosáhne každý. České firmy totiž zásadně změnily politiku dárcovství. Teď se zaměřují hlavně na velké a osvědčené projekty. Drobní žadatelé pak mají často smůlu. Z peněz českých firem se v současné době staví třeba cyklostezky, dětská hřiště nebo bezbariérové přístupy do škol.

Třeba Matěj Kužílek z Ostravy a jeho čtyři kamarádi chtějí být prvními českými vozíčkáři, kteří projedou Evropu od nejsevernějšího místa po to nejjižnější. Na cestu se ale nedaří sehnat sponzory. „Uvidíme, jestli se to podaří realizovat, děláme pro to všechno,“ řekl člen Expedice B-N Matěj Kužílek.

Dárci upřednostňují dlouhodobé projekty

To neznamená, že by firmy dávaly na charitu méně peněz - právě naopak. Loni věnovaly 2,5 miliardy korun - o celých 11 procent více než o rok dříve. Čísla za letošní rok mají přitom být podobná. Jenže právě na tyto peníze Matěj Kužílek a jeho přátelé nedosáhnou. „Takové to ad hoc - jednorázové investice - už opravdu nejsou standardní. Spíš se jedná o dlouhodobé projekty,“ konstatovala Klára Šplíchalová z Fóra dárců.

Firmy podporují nejčastěji aktivity spojené s volným časem a vzděláváním. Naopak stále méně peněz směřuje třeba do profesionálního sportu. Kvůli odchodu dvou hlavních sponzorů už dva roky neexistuje basketbalový klub v Novém Jičíně, jenž byl do té doby nejúspěšnější v republice.

Firmy zasažené krizí dávají na charitu méně

Mění se i struktura dárců. Společnosti, kterým se nedaří, dary omezují. „V letošním roce se ta podpora výrazně snížila. Příspěvek je nižší o 95 procent,“ poznamenal mluvčí OKD Vladislav Sobol. Tyto společnosti ale často zastoupí menší hráči nebo firmy, které krize nezasáhla. „Objem peněz vydaných na dárcovství nesnižujeme,“ konstatovala například mluvčí ČEZu Barbora Půlpánová.

Podnikatel světa Hamdi Ulukaya
Zdroj: ČT24

Nejštědřejší české firmy odvádějí ale stále jen desetiny procenta svých zisků. Ve světě je to víc. Třeba nový Podnikatel světa Hamdi Ulukaya (největší americký výrobce jogurtů s miliardovým obratem) posílá na charitu 10 procent toho, co vydělá.