Rok 2015: Evropu už budou křižovat jen auta, která sama nahlásí nehodu

Brusel - Evropská komise představila plán na povinné zavedení elektronického zařízení eCall do aut. Zabudované by ve vozech mělo být od roku 2015. Systém začne volat záchranářům na linku 112 v okamžiku, kdy dojde k nehodě.

Nová osobní auta a lehká užitková vozidla se tak už za dva roky bez systému eCall neobejdou. V opačném případě se nebudou moct na evropských trzích prodávat. Skříňka vyšle signál s polohou na tísňovou linku. Podle počtu vystřelených airbagů určí, jak závažná situace je. A zapnuté bezpečnostní pásy zase prozradí, kolik lidí je v nebezpečí. V tu chvíli vyráží na místo záchranáři a dispečer kontaktuje reproduktorem posádku. 

eCall funguje podobně jako mobilní telefon. Používá vlastní SIM kartu i GPS. V případě nouze si z něj může zavolat i řidič stisknutím tlačítka. Záchranářům především pomůže určit přesné místo nehody, což se bude hodit zejména v těžce dostupných místech a oblastech vzdálených od měst. 

Nehoda mezi Olomoucí a Šternberkem
Zdroj: ČTK/PR

Bude mít zavedení systému vliv na cenu nových aut?

Evropská komise počítá s tím, že s pomocí eCallu ročně zachrání stovky životů a sníží rozsah a závažnost zranění způsobených při autonehodách. Proti ale hovoří obavy, že povinné instalování systému může auta prodražit. „Vhodnější by to bylo na dobrovolné bázi, kdy by se každý mohl rozhodnout, jestli to chce, nebo nechce,“ řekl už dříve Oldřich Vlasák, europoslanec ODS a místopředseda Evropského parlamentu. 

OTÁZKY A ODPOVĚDI SIIMA KALLASE, EUROKOMISAŘE PRO DOPRAVU 

Kolik to bude stát a odkdy to bude povinné? 

„Je to 100 eur na auto a povinné to bude od roku 2015. Povinností tak bude, aby všechna nová auta od roku 2015 měla toto speciální vybavení.“

Co je nového – vždyť už se o tom mluvilo i loni, proč to dnes oznamují? 

„Práce, kterou jsme udělali, byla obří. Jak zajistit, aby systém přijímal signály italského řidiče v Estonsku nebo estonského řidiče v Itálii, aby ten systém odpovídal. Teď už jsou všechna pravidla a technická specifika vyřešená. Jsme si jistí, že od roku 2015 tento systém opravdu může začít fungovat.“

Kolik to má dnes aut? 

„Dnes má pouze 0,7 procenta vozidel něco takového na dobrovolné bázi. Teď to ale pro nová vozidla bude povinné.“


Zavedení systému eCall do běžného provozu se ovšem stále odkládalo. Původně měl být spuštěn už v roce 2009. Palubní jednotky si budou moct pořídit i řidiči, kteří mají starší typ auta. Bezpečnostní systémy už několik let nabízí některé automobilky jako doplněk s cenou v přepočtu do šesti tisíc korun.