Když cestovní kancelář není kanceláří, ale jen agenturou

Praha - Na tuzemských slevových portálech je možné koupit si zájezd u neexistující cestovní kanceláře. Společnost, která touhle cestou nabízí zájezdy do Bruselu a Amsterdamu pod hlavičkou CK Euro Touch, je vlastně jen agenturou a podle ministerstva pro místní rozvoj porušuje zákon.

Firma nabízela se slevou 44 procent zájezd, během kterého bylo možné obdivovat tulipány a městské kanály nebo ochutnat slavné belgické pivo. To vše za čtyři dny a s ubytováním ve tříhvězdičkovém hotelu. Na slevovém webu pak výslovně psala: „CK Euro Touch je na trhu od roku 1997 a ročně dopraví po celé Evropě víc než 100 tisíc klientů.“

Peníze přitom chtěla Cestovní kancelář Euro Touch poslat na účet. Jenže po krátkém pátrání mohl každý zjistit, že žádná cestovka s tímto názvem v Česku neexistuje. „Neprodáváme svoje zájezdy, prodáváme zájezdy společnosti z Ruska. (Takže vy nejste cestovní kancelář, ale cestovní agentura?). Ano,“ uvedla zaměstnankyně firmy při telefonickém hovoru. 

Vyjádření serveru Krachycestovek.cz

"Háček je v tom, že v českém obchodním ani živnostenském rejstříku žádný takový subjekt neexistuje. Existuje jen člen ACK ČR, který je v asociaci veden jako cestovní agentura a to pod názvem Euro Touch by Bohemia Travel System s.r.o., přestože oficiální název firmy, tedy ten, pod nímž je zapsána v obchodním rejstříku, zní Bohemia Travel System s.r.o. Z obchodního a živnostenského rejstříku je zřejmé, že firma má oprávnění podnikat jen jako cestovní agentura." 


„Pokud se cestovní agentura vydává za cestovní kancelář, tak je to porušení zákona, protože cestovní agentura nemusí mít pojištění,“ vysvětluje mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Jana Jabůrková. 

Podle serveru Krachycestovek.cz navíc takhle firma prodávala i zájezdy do Paříže, Lucemburku, Benátek nebo Verony. Lidé by si proto rozhodně měli dávat pozor, jestli si kupují dovolenou u cestovní agentury, nebo cestovní kanceláře. Agentury totiž jen přeprodávají zájezdy a nenesou tak za jejich průběh odpovědnost. Ministerstvo pro místní rozvoj sice upozorní živnostenský úřad, jenže první klienti cestovní kanceláře, která cestovkou není, mají na zájezd odjet už příští týden. 

Na ČOI se obrací stále více nespokojených zákazníků

Spolu s oblibou slevových serverů se tak množí i stížnosti u České obchodní inspekce. „Celkově jsme za letošní půl rok obdrželi 11 000 podání a z toho, z toho 2 700 podání bylo od spotřebitelů přímo na internetový prodej,“ říká mluvčí České obchodní inspekce Denis Gajdoš. 

Inspekce tak radí: pokud mají lidé podezření na porušování zákona nebo nekalé praktiky na internetu, ať se obrátí přímo na ně. A to buď osobně, nebo přes internet. Každé podání pak prověří.