Chystaný systém tísňového volání zdraží nová auta o tisíce korun

Praha – Všechna nová osobní auta a lehké užitkové vozy by měly být od října 2015 povinně vybaveny systémem automatického tísňového volání eCall. Jeho instalace zároveň zvedne cenu aut o několik tisíc korun. Cena jednotky se podle velmi hrubých odhadů má pohybovat v rozmezí 150 až 650 eur (3 855 až 16 705 korun). Zavedení systému eCall ale stále není definitivní. Evropský parlament by o něm měl rozhodovat nejspíš v únoru příštího roku.

Zavedení systému má chránit životy řidičů, kteří havarují v neobydlených oblastech a sami si nejsou schopni přivolat pomoc. Jednotka okamžitě po nehodě vyšle nouzový signál na linku 112 a automaticky sděluje místo a čas nehody, typ vozidla, směr jízdy a počet cestujících, načež posádku automaticky spojí s operátorem tísňové linky. Češi si jako vůbec první v Evropě vyzkoušeli ostré tísňové volání z eCallu při inscenované dopravní nehodě.

„Jednotka, která jede na místo, předem ví, na jakém vozidle bude zasahovat. Mohou si naplánovat postup, kde a jak budou stříhat, aby se co nejrychleji dokázali k zaklíněnému pasažérovi dostat,“ popsal výhody chystaného bezpečnostního opatření Jan Urbánek z generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru. Kromě automatické funkce, která spustí alarm po vystřelení airbagů, má mít eCall rovněž manuální ovládání prostřednictvím tlačítka na palubní desce.

Podle odhadů by systém v celé EU mohl zachránit až 2 500 lidí ročně. Navzdory všem výhodám však dosud nejsou ošetřeny problémy, které se zavedením systému vzniknou, upozornil vedoucí lékař výjezdového centra pražské záchranky Ondřej Franěk. Obává se především nárůstu počtu planých poplachů, které podle zkušeností u automatických nouzových systémů tvoří přes 95 procent všech hlášení.

„Při automatickém nouzovém volání je velmi nízká možnost, že by se mohlo jednat o falešný poplach,“ snaží se rozptýlit obavy manažer projektu eCall Andy Rooke.

Rozjíždí se zkušební režim

Zavedení systému v Česku předchází spuštění zkušebního režimu, který by měl skončit v prosinci 2014. Zhruba do té doby by podle ministerstva dopravy měli být všichni mobilní operátoři připraveni na přenos nouzového volání prostřednictvím svých sítí. Zároveň by mělo být jasné, která státní instituce bude udílet certifikáty pro výrobce palubních zařízení.

Video Bude zavedení eCall výhodné?
video

Bude zavedení eCall výhodné?

Na povinnost vybavit vozidla systémem eCall se připravují i tuzemští výrobci aut. „Změny v této oblasti bedlivě sledujeme, a pokud je EU prosadí, dokážeme je v příslušném termínu do vozů dodávat,“ uvedl mluvčí kolínské automobilky TPCA Radek Kňava. Částku, o kterou nová vozidla zdraží, ale zatím výrobce nedokáže specifikovat.

Nejpříznivější scénáře předpovídají, že přítomnost zařízení zákazníci na ceně nového auta vůbec nepoznají. Ministerstvo dopravy, které projekt podporuje, ale hovoří o 100 eurech za kus, což je asi 2,5 tisíce korun.