České dráhy od prosince podraží

Praha - Až začne 15. prosince platit nový jízdní řád, České dráhy zdraží základní jízdné zhruba o dvě procenta. Důvodem je podle nich inflace a růst cen vstupů. Výhodnější než nyní by mělo být pravidelné dojíždění do práce nebo do školy, připomněl Petr Pošta z tiskového oddělení Českých drah.

„Základní tarif ve vnitrostátní i mezinárodní přepravě vzroste o meziroční inflaci, to je zhruba o dvě procenta,“ dodal Pošta. Detailní informace o cenách platných pro období jízdního řádu 2013/2014 zveřejní dráhy v průběhu měsíce listopadu.

VŠECHNY PLÁNOVANÉ ZMĚNY NA ČESKÝCH DRAHÁCH OD 15. PROSINCE NAJDETE ZDE.


Například pro žáky a studenty, kteří vlastní slevovou kartu IN 25, zavedou dráhy čtvrtinovou slevu ze žákovského jízdného pro období školního roku. Navíc cestující se slevovou kartou IN 50 dostanou při nákupu traťových jízdenek poloviční slevu, dosud to bylo 25 procent. „Cílem tohoto kroku je cenově podpořit pravidelnou dojížďku do zaměstnání vlaky Českých drah na střední a delší vzdálenosti,“ doplnil mluvčí.

Naopak zdraží slevové karty IN 25 a IN 50 pro děti a mladé do 26 let, a více peněz bude stát také slevová karta In-senior. Cena tříleté IN 25 vzroste na 490 korun z dosavadních 330 korun, jednoroční IN 50 a In-senior bude za 1 490 korun místo nynějších 1 330 korun.

Vyšší cena se bude týkat i kilometrické banky, konkrétně se zvedne o stokorunu na 2 200. Stoupne také cena celostátní víkendové jízdenky na 650 korun z dosavadních 600 korun, zdraží rovněž regionální verze této jízdenky.

Výše jízdenek pro přepravu kol a psů se nově bude stanovovat podle vzdálenosti bez ohledu na počet přestupů. Dosud se prodávaly pro jeden vlak nebo jeden den. „Nové ceny budou začínat na úrovni stávajícího přepravného, maximální ceny za přepravu psů a kol nepřevýší 50, respektive 75 korun,“ uvedl Pošta. Slevu IN 100 bude nově možné koupit také pro druhou třídu vlaků a bude cenově výhodnější než současná nabídka pro první třídu.

České dráhy prodělávají

Českým dráhám se přitom v poslední době nedaří hospodařit se ziskem. Naopak, v prvním pololetí vykázaly ztrátu 510 milionů korun. Meziročně je to zhoršení o 16 milionů korun. Výsledek ovlivnily zejména vyšší náklady spojené s financováním obnovy vozového parku firmy.


Dopravci v EU musí odškodňovat za zpoždění i při zásahu vyšší moci

Železniční společnosti v zemích Evropské unie musí vracet část jízdného kvůli zpoždění i v případech, kdy nedodržení jízdního řádu způsobil zásah vyšší moci nebo stávka. Rozhodl o tom Soudní dvůr Evropské unie ve sporu, kvůli němuž se na něj obrátila rakouská železniční společnost ÖBB.

Cestující na železnici mají podle unijní legislativy při zpožděních o jednu až dvě hodiny právo na vrácení alespoň čtvrtiny jízdného. Při zpožděních přesahujících dvě hodiny už dráhy musí vracet alespoň polovinu jízdného.