Věční nepřátelé - voda z kohoutku, nebo lahve?

Praha - Češi se ve velkém vracejí ke kohoutkové vodě, minerálky totiž v posledních měsících výrazně podražily. Stojí teď v průměru víc než 15 korun. Tuzemští zákazníci šetří i na nákupu nealkoholických nápojů - jen za poslední rok spadla spotřeba o dvě procenta na 25 milionů hektolitrů. A trendu vody z kohoutku nebo domácích limonád se přizpůsobují i restaurace.

„Může za to cena DPH, vlivem zvýšení cen cukru, pokud jsou vody ochucené. Nebo se zvýšila i cena plastu,“ vysvětluje mluvčí řetězce Ahold Judita Urbánková. Podle mluvčího sítě Tesco Jiřího Marečka se jednoznačně projevuje trend, že lidé začínají preferovat nejrůznější limonádovače a bublinkovače. 

Místo balených vod se ujaly domácí limonády

V košících zákazníků tak už místo balených vod končí ovocné šťávy nebo sirupy. Vodu z kohoutku si dopřává podle průzkumu vodárenských společností přes 87 procent Čechů. Litr čerstvé vody vyjde na osm haléřů, zatímco u obyčejné balené je to v průměru šest korun. 

„Výhoda pitné vody tkví v tom, že je vždy po ruce, je vždy čerstvá a je uskladněná ve vodovodním potrubí,“ říká mluvčí Pražských vodovodů a kanalizací Ondřej Pokorný. Právě voda z kohoutku plní sklenice Čechů nejen doma, ale i v restauracích. 

Do projektu Čerstvá kohoutková se už přihlásilo přes sedm stovek podniků po celé republice. „Často jí (zákazníci) dávají přednost právě z ekonomických důvodů. Je totiž zdarma. Balení stojí od 30 korun výš,“ uvádí provozní kavárny Cheecup Martina Veselá. Češi ročně vypijí přes tři miliardy litrů nealkoholických nápojů a zaplatí za ně přes 50 miliard korun.