Alespoň 70 miliard do dopravní infrastruktury ročně, schválila vláda

Praha – Vláda v demisi odsouhlasila plán výstavby silnic, železnic a vodní infrastruktury do roku 2020. Kabinet Jiřího Rusnoka se shodl na tom, že do dopravní infrastruktury se bude investovat minimálně 70 miliard ročně. Strategický plán výstavby je nutný pro čerpání dotací z Evropské unie.

Plán investic do dopravy předložil ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, kabinet Následně odsouhlasil výši minimálních ročních investic. „Stát v uplynulých 20 letech budoval svoji dopravní infrastrukturu bez klíčových strategických dokumentů. My jsme dostáli slibu, že budeme definovat kritickou minimální úroveň investic do dopravní infrastruktury, a to číslo je 70 miliard korun ročně,“ uvedl odstupující ministr Žák. 

Podle něj se už na příští rok podařilo vyčlenit na tyto investice 71 miliard, aniž by to nějak zasáhlo strukturu rozpočtu. Ministerstvo počítá s tím, že 43 miliard by mohlo jít ze státního rozpočtu a dalších 27 miliard z evropských dotací. V následujících letech, tedy 2015 a 2016, ovšem Česko počítá s menší finanční dotací. 

Nejdražšími silničními projekty, se kterými ministerstvo do roku 2023 počítá, je oprava dálnice D1. Mezi roky 2015 a 2018 má pak vzniknout úsek R35 mezi Opatovicemi nad Labem a Ostrovem u Vysokého Mýta za zhruba 11 miliard korun. Navazující úseky by pak v dalších letech měly přijít na skoro 20 miliard korun. 

Na železnici se zase plánuje modernizace trati mezi Brnem a Přerovem za 24,2 miliardy korun. Ta by měla být hotová v roce 2023. Přes 20 miliard korun má stát modernizace železničního uzlu v Brně a výstavba nového nádraží, k té by mělo dojít v letech 2018 až 2023.   

Na vodních cestách je největší plánovanou investicí splavnění dolního toku Labe u Hranic s Německem, kde má vzniknout kontroverzní stavba plavebního stupně v Děčíně. Ten by se podle ministerstva dopravy měl stavět mezi roky 2018–2021 a vyjít na čtyři miliardy korun.