Stále čerstvé a voňavé – dopékané pečivo Čechům chutná

Praha - Rozpékané pečivo ze zmrazených polotovarů Čechům nevadí. I poté, co ho prodejci museli povinně označit, se jeho prodej nezměnil. Od letošního ledna za něj spotřebitelé utratili zhruba dvě miliardy korun. Ještě na konci loňských prázdnin to přitom vypadalo, že rozmrazené pečivo zůstane nedotčené v regálech. Zatímco supermarkety tak s polotovary nadále počítají, klasičtí pekaři hlavně počítají, jak to udělat, aby přežili. 

Poslední analýza společnosti GfK dokázala, že povinné označování rozmrazeného pečiva jeho oblibu nesnížilo. „Domácnosti některé druhy pečiva nakupují až ze čtyřiceti procent z rozpeku,“ říká Vladimíra Šebková z GfK.

V obchodě, ve kterém voní pečivo, se zákazník podvědomě zdrží o něco déle než v obyčejné samoobsluze. Jde tak zároveň i o další ze strategií, kterou supermarkety používají. „Je stále čerstvé, voňavé, křupavé,“ vysvětlila mluvčí společnosti Albert Judita Urbánková.

Za úspěchem supermarketů však musí stát i ti poražení. Podle Svazu pekařů totiž jejich výdělky klesají, zatímco náklady neustále rostou.


Pečivo je pro koncové obchodníky ale důležité zboží a nechtějí ho zdražovat. Propouštět tak kvůli stále nižším výdělkům musely i známé Michelské pekárny. Ty se chtějí aktuálně zaměřit na pečivo s delší trvanlivostí - jestli to ale znamená přímo zmrazené, vedení komentovat nechtělo.

Pekáren v Česku ubývá. Podle Svazu pekařů jich jen za posledních deset let skončila zhruba stovka. Dvě třetiny výrobků se v současnosti prodávají v obchodních řetězcích. „Hlavně v tom vidím to neštěstí, že nevíme, co jíme. To můžeme dovézt z Polska nebo taky z Číny. Ani nevíme, z jakých surovin to vyrobili,“ již dříve podotkl pekař Jiří Bláha.

I když se cena pečiva kvůli dani mírně zvedla, Češi se ho hned tak nevzdají. Jen od začátku letošního roku za něj utratili 20 miliard korun.