UniCredit Bank následuje fastfoody a otevírá první franchisovou pobočku

Praha - Franchising na českém trhu už nebudou jen fastfoody a realitní kanceláře. Tato odvětví doplnil  totiž bankovní sektor. UniCredit Bank, čtvrtá největší banka na tuzemském bankovním trhu, otevřela vůbec první franchisovou pobočku. To znamená, že ji neprovozuje samotný bankovní dům, ale soukromý podnikatel, i když pod její značkou. Na první pohled je to běžná pobočka. Už to, že má přes týden otevřeno až do 19 hodin a v sobotu dopoledne ale prozrazuje, že tak obyčejná není. Místo banky ji totiž řídí soukromý podnikatel.

„Franchising na poli bankovnictví na rozvinutých trzích je osvědčeným konceptem, v Čechách máme první vlaštovku, ale na světových trzích zhruba třetina bankovních domů už operuje na principu franchisy,“ vysvětlil Luděk Pfeifer z konzultantské agentury M.C. Triton.

Franchisové pobočky mají bance pomoci rozšířit síť kontaktních míst v menších městech. Podobný cíl sledují i ostatní firmy podnikající na finančním trhu. Koncept už skoro dva roky testuje Gepard Finance, která se zbývá hlavně půjčkami na bydlení. Propůjčení své značky zvažuje i Cyrrus, který obchoduje s cennými papíry.

Reportáž Luboše Dostála a Jana Spilky (zdroj: ČT24)

Koncept franchisingu dokáže vyvést i z krize

„Investovali jsme v řádu desítky milionů korun do toho, abychom ten systém mohli spustit a dovedl nás přes pohnutá léta hypoteční krize, tím že jsme z původního 3,5 procentního podílu na trhu dneska na 8 procentech,“ dodal Jan Kruntorád, generální ředitel Gepard finance.

Luděk Pfeifer, M.C. Triton:

„Stále více firem v bankovním sektoru uvažuje o konceptu franchisingu.“

Podle informací ČT ale propůjčování značky chystají kromě poradenských společností a Unicredit Bank i další finanční domy. Podle sdělení Luďka Pfeifera i nejsilnější retailová banka v ČR v současnosti uvažuje v řádu týdnů o tom, že zahájí práci na podobném konceptu, a stejně tak i další tři banky.

Podle odhadů je v Česku něco kolem dvou set franchis. Jedné, ryze české, se dokonce podařilo proniknout do Spojených států, odkud franchising přišel.