V ČSA čekají novou kolektivní smlouvu, management chce řezat náklady

Praha - V Českých aeroliniích právě finišují jednání o nové kolektivní smlouvě. Původní dokument, který měl platit až do konce letošního roku, totiž svým zaměstnancům zcela neobvykle vypovědělo vedení firmy. Management se netají tím, že chce snižovat náklady. Dosavadní kolektivní smlouva platí do konce ledna.

Kolektivní smlouvu v létě loňského roku vedení aerolinek jednostranně vypovědělo. Důvod prý byla snaha o další snížení nákladů. „S ohledem na vývoj situace na trhu letecké dopravy v Evropě a na makroekonomický vývoj v České republice i ve světě se musí i České aerolinie neustále přizpůsobovat, zejména svojí nákladovou strukturou,“ řekl Daniel Šabík, mluvčí ČSA.

Výpovědní lhůta trvá šest měsíců, dosavadní kolektivní smlouva tak platí jen do konce ledna. V současné době je v ČSA pět odborových organizací - podle informací ČT by přitom měla být finální verze domluvena s piloty, naopak stevardi o konečné podobě stále ještě vyjednávají.

V ČSA je teď nadbytečných 35 pilotů z celkem 244. Jejich propuštění odbory odmítají. „Nehodláme souhlasit s propouštěním pilotů a s dalším snižováním mezd,“ již dříve potvrdil Stanislav Fiala, prezident odborové organizace pilotů CZALPA.


Poslední rok byl pro národní aerolinky přelomový. Na jaře 2013 totiž vláda prodala část ČSA Korean Air za necelých 68 milionů korun. Na podzim pak Korean Air uplatnil opci na nákup dalších akcií ČSA, které však postoupil firmě Travel Service. Pro srovnání: Na konci roku prodaly ČSA svůj podíl ve společnosti B. Aircraft za víc než 1,1 miliardy korun mateřskému Českému Aeroholdingu.

České aerolinie v roce 2012 hospodařily se ziskem 849 milionů korun. K těmto číslům ale firmě pomohl přechod z finančního na operativní leasing u části letadlové flotily. Samotné provozování letecké dopravy bylo ztrátové.