Další rošáda v čele drah? Zeleného možná nahradí bývalý Babišův manažer

Praha – Národní železniční dopravce se možná už brzy dočká nového šéfa. Od poslední výměny na postu generálního ředitele Českých drah přitom uplynulo jen půl roku. Jak uvedla Mladá fronta DNES, současného ředitele Dalibora Zeleného, kterého do čela státní firmy dosadil ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák, má vystřídat jeho dosavadní náměstek a bývalý podřízený Andreje Babiše Daniel Kurucz.

Informaci o přesunu Kurucze na pozici generálního ředitele potvrdily deníku tři na sobě nezávislé zdroje. „Kdybych si na něj mohl někde vsadit, zda bude generálním ředitelem, tak bych to udělal. Je to velmi logický krok, prokázal schopnost ekonomicky firmu řídit,“ řekl listu například šéf železničních odborářů a člen dozorčí rady drah Jaroslav Pejša.

O novém jméně v čele Českých drah už jednali odboráři také s budoucím ministrem dopravy Antonínem Prachařem (ANO). Ten odmítl spekulace o Kuruczově jmenování komentovat. Odkázal na dozorčí radu společnosti, která má jmenování ředitele ve své kompetenci. Komentář neposkytl ani současný ředitel drah Zelený.

Sám Kurucz odmítl, že by nabídku dostal. „Nehodlám to nijak dále komentovat,“ řekl deníku. Podle MfD může tento opatrný postoj znamenat to, že se chce vyhnout chybě, kterou udělal před časem v případě drah Vladimír Bail. Ten nabídku na post šéfa firmy před médii neskrýval, kvůli čemuž byl nakonec odmítnut.

Daniel Kurucz (45)

Daniel KuruczDo Českých drah přišel v květnu loňského roku (ještě za bývalého vedení v čele s Petrem Žaludou), nejprve jako výkonný ředitel pro provoz a techniku. Po výměně vedení a nástupu Dalibora Zeleného pod něj připadla ještě ekonomika. Jak upozornila MfD, má tak pod sebou klíčové útvary ČD.

Kurucz vedl od roku 2011 divizi speciální chemie v Agrofertu, zasedal v jeho představenstvu a vedl též Synthesii. Z čela chemičky odešel nečekaně rychle v březnu 2013, podle obou stran po vzájemné dohodě.


K poslední výměně na postu šéfa státních drah došlo koncem července 2013. Nově zvolené představenstvo tehdy odvolalo generálního ředitele Petra Žaludu, který se ve vedení firmy pohyboval od roku 2008 (čtěte víc).

Podle zdrojů MfD už byl Kurucz v sídle Agrofertu na schůzce s Andrejem Babišem, šéfem hnutí ANO, které nominovalo ministra dopravy Antonína Prachaře. Deník uvedl, že podle jeho zdrojů Babiš do jednání o obsazení klíčových postů na dopravě hodně zasahuje, protože považuje resort za jednu z oblastí, kde by se mělo hnutí ANO „ukázat“.

Kandidát na ministra dopravy Antonín Prachař už včera oznámil dvě zásadní změny na Ředitelství silnic a dálnic. Plánuje odvolat současného šéfa Pavla Kočicu (rovněž dosazeného ministrem v demisi Žákem) a vrátit do funkce ředitelku úseku kontroly kvality staveb Miloslavu Pošvářovou. Ta je jednou z klíčových osob ve sporu státu a stavební firmy Eurovia o zvlněnou dálnici D47. Pošvářovou před dvěma týdny sesadil právě Kočica (čtěte víc).

Českým drahám loni přibylo půl milionu cestujících

Vlaky Českých drah se v loňském roce svezlo 169,3 milionu lidí. To je o půl milionu víc než v roce 2012. Přepravní výkony drah stoupaly třetím rokem po sobě. Dopravce to spojuje s postupnou modernizací vozidlového parku. Nejvíce zákazníků přibylo v dálkových a příměstských vlacích.

„Meziroční srovnání s rokem 2012 je rovněž ovlivněno skutečností, že rok 2012 byl přestupný. I když jde jen o jeden den, představuje to 300–500 tisíc cestujících,“ upřesnil náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Michal Štěpán.

Počet přepravených osob navíc negativně ovlivnily červnové povodně, kvůli kterým byla v postižených oblastech významně omezena železniční doprava.