Slevové portály: Víte, jak zboží z nich reklamovat?

Praha – Kromě klasických e-shopů si Češi v posledních letech oblíbili také nakupování na slevových portálech. V Česku jich nyní nabízí své služby 55. Víte ale, jak slevové portály fungují a jaká mají spotřebitelé při nákupu slevových poukazů práva?

Jako obvykle, začneme konkrétním příběhem. Michaela Klímková s manželem čekali své první dítě. Na radostnou dobu očekávání chtěli mít pěknou památku, a tak uvažovali o profesionálním focení. A náhodou našli na slevovém portále nabídku firmy Foto Hana z Ostravy. Hodinové focení dětí, párů, těhotných i rodin, tedy přesně to, co chtěli. Firmu si předem ověřili a podívali se na její webové stránky. „Webové stránky vypadaly naprosto seriózně, ateliér fungoval, byly tam kontakty a hlavně byly na stránkách i ukázky práce, krásné fotografie párů, těhotných i fotky miminek, o které nám šlo,“ popsala paní Klímková.

Z ukázek prací byla nadšená. Další výhoda byla i v tom, že kupón měl platnost tři měsíce, takže by Klímkovi stihli jak fotky těhotenské, tak i fotky s malým Ondráškem. A tak paní Klímková objednala dva poukazy a zaplatila 1 180 korun. E-mailem přišlo potvrzení o platbě i oba kupony. Takže vše v pořádku. Klímkovi si domluvili s fotografkou termín focení, paní Klímková se objednala k holiči, manžel si vzal volno z práce a oba se na focení těšili.

Den před domluveným termínem ale přišel od fotografky strohý e-mail, ve kterém sdělovala, že provoz ateliéru byl ukončen. „Nemohla jsem uvěřit vlastním očím, zejména proto, že to tak suše oznámila emailem, já měla deset dnů před porodem, nevěděla jsem, co mám dělat,“ vzpomíná paní Klímková.

Nakonec se jí ale podařilo včas najít jiného fotografa a Hanu Bartoškovou, která stála za ateliérem Foto Hana, požádala o vrácení peněz. Ovšem marně. Když ji znovu upomínala, ozval se pan Bartoška s tím, že veškerá činnost ateliéru byla napsaná na něj a pokud chtějí Klímkovi vrátit peníze, ať to řeší soudní cestou.

Redaktoři Černých ovcí, kteří se začali o případ zajímat, poté kontaktovali znovu paní Bartoškovou. Ta se bránila tím, že peníze neobdržela, a proto tedy nebude nic vracet. Nakonec ale problém vyřešil slevový portál, u kterého paní Klímková nakoupila.

„Je nám velmi líto, že paní Klímková měla nepříjemnou zkušenost s dodavatelem. Mrzí nás, že se na nás se svou stížností neobrátila, protože v případě, že nedošlo k využití poukazu z důvodu pochybení na straně dodavatele služby, má u nás zákazník v době platnosti poukazu nárok na vrácení peněz,“ sdělil zástupce portálu. Peníze za nevyužité poukazy nakonec ale paní Klímkové vrátil i po uplynutí jejich platnosti.

Slevové portály pod drobnohledem

„Slevové portály fungují na dvou principech - buďto pouze přeprodávají produkty a služby, pak jsou pouze zprostředkovatelem, a nenesou skoro žádnou zodpovědnost za to, co zákazník dostane nebo nedostane, anebo prodávají přímo,“ uvedl právník dTestu Miloš Borovička.

Bez ohledu na to, má ale zákazník právo zboží a služby ze slevového portálu v záruční lhůtě reklamovat. Otázkou je jen to, u kterého subjektu, zda přímo u provozovatele portálu, nebo u prodejce zboží či poskytovatele zakoupených služeb.

„Pokud byla konkrétním prodávajícím nějaká třetí osoba, pak reklamaci uplatňuji u toho, kdo byl uveden na voucheru nebo v kupní smlouvě. Pokud byl prodávajícím přímo slevový portál, reklamaci uplatňuji u slevového portálu,“ radí Borovička. Stejná pravidla platí i pro vrácení slevového kuponu ve čtrnácti denní lhůtě na odstoupení od smlouvy. Ta platí pro slevové portály stejně jako pro jakékoliv jiné e-shopy.

Jenže co dělat v případě, že si objednáme a zaplatíme slevový kupón u zprostředkovatelského slevového portálu, ale obchodník nám zboží či službu nedodá a ani nevrátí peníze? „Často se stává, že slevový portál má určitou pojistku proti prodejci, že mu zadržuje část kupní ceny, takže pokud se nedomluvím s prodejcem, je dobré obrátit se na slevový portál, který má na prodejce trošku větší páky než má zákazník,“ doporučuje právník dTestu.

A jak ukazuje případ paní Klímkové i zkušenosti dalších zákazníků, jeho rada, alespoň u větších slevových portálů funguje bez potíží.